Tågkompaniet får ny vd

Den 28 november blir Dag Lokrantz-Bernitz Tågkompaniets nya vd. För honom är kundupplevelsen mycket viktig och järnvägens tillförlitlighet och produktionskvalite dess grundpelare.

- Det ska bli väldigt roligt att komma till Tågkompaniet. Jag upplever att Tågkompaniet har en särskild typ av aurora. Bolaget är lite mindre och medarbetarna är väldigt nära varandra. Min uppfattning är att de har en familjekänsla och att de ger service med personlig prägel till kunderna.

Dag Lokrantz-Bernitz kommer närmast från MTR där han jobbat sedan starten i Svergie 2009, senast i rollen som trafikchef för pendeltågstrafiken. Han efterträder Tågkompaniets tidigare vd Mats Gustafsson som slutade i augusti och Tomas Löfstedt som nu tillförordnad vd.

- Hos beställare och resenärer finns ett stort intresse för Tågkompaniet och jag ser fram emot att ta tag i alla stora och små arbetsuppgifter som bidrar till att Tågkompaniet fortsätter att utvecklas. Det handlar om trafiksäkerhet, god punklighet, bra trafikinformation och en behaglig resa för resenärerna varje dag.

Medarbetarna är förutsättningen för att leverera  en god kundupplevelse. När människor trivs på jobbet blir det även bra produktionsmässigt. Enligt min erfarenhet finns det ett starkt samband - medarbetarmiljö och produktionskvalitet går hand i  hand.

Vad driver dig att jobba i järnvägsbranchen?

- Svaret på den frågan är enkel: Järnvägen är viktig. Ur ett makroperspektiv är järnvägen en av motorerna för landets ekonomi - Svergies blodomlopp. I det lilla perspektivet handlar det om att människor ska kunna komma till skolan, till jobbet och till mötet i tid. Varje persons resa varje dag räknas. Om inte järnvägstrafiken fungerar faller allt som dominobrickor.

Svenska Tågkompaniet AB är uppstickaren på den svenska järnvägsmarknaden. Sedan starten år 1999 har vi tagit över och drivit 11 trafikuppdrag och alltid förenat trafikövertagandet med förbättrad kvalitet. Varje dag reser ca 15 000 människor med oss, från Sundsvall i norr, till Mjölby i söder och Oslo i väster. Vi har nöjda kunder och hög punktlighet – i genomsnitt ankommer mer än 91 % av tågen till slutstation inom fem minuter. Tågkompaniet är ett helägt dotterbolag till NSB AS och ingår i NSB-koncernen.