WACKER OCH MORPHOSYS UTÖKAR SITT SAMARBETE KRING WACKERS ESETEC®-TEKNIK I TILLVERKNINGEN AV ANTIGENMATERIAL

München/Jena, den 20 januari 2010 – Wacker Chemie AG och MorphoSys AG (FSE: MOR; Prime Standard Segment, TecDAX) utökar sitt samarbete runt WACKER:s teknik för bakteriell sekretion, ESETEC®. Samarbetet innebär att MorphoSys nu kan använda WACKER-teknik i produktionen av antigenmaterial och antikroppar både under tidiga utvecklingsfaser av nya läkemedel och i tillverkningen av antikroppar för diagnostik och forskning. Tekniken kompletterar MorphoSys befintliga produktionsplattformar. Den kan ge väsentliga fördelar i framställningen av nya antigener som har visat sig vara svåra att ta fram med konventionella expressionsmetoder.

”Att vi nu utvidgar samarbetet med MorphoSys vittnar om hur framgångsrik vår produktionsteknik ESETEC® blivit”, säger Thomas Maier, VD för Wacker Biotech GmbH, Wacker Chemie AG:s dotterbolag för kundanpassad tillverkning av biologiska läkemedel. ”Sedan vi lanserade den här innovationen på marknaden för bioläkemedel har vi kunnat se hur fler och fler företag åter börjar använda E. coli som produktionsvärd för att dra fördel av de kortare utvecklingstiderna metoden ger”, tillägger Maier. ”Genom att använda WACKER:s sekretionsteknik i tillverkningen av antigener kan vi närma oss utvecklingsprogram där produktionen av den sjukdomsrelevanta målmolekylen hittills har inneburit stora utmaningar för oss. Det här kan ge oss och våra samarbetspartners ett försprång i utvecklingen av nya läkemedel med bakteriella antigener i aktuella och framtida projekt för infektionssjukdomar”, kommenterar Marlies Sproll, forskningschef på MorphoSys AG. I oktober 2009 tecknade MorphoSys ett första avtal med Daiichi Sankyo gällande upptäckt och utveckling av terapeutiska antikroppar för behandling av MRSA-infektioner (”sjukhussjuka”). Det patenterade ESETEC®-systemet från WACKER, som bygger på E. coli, är en väl beprövad och testad metod för kostnadseffektiv tillverkning av proteiner, bland annat antikroppsfragment. Systemet omfattar en specifik E. coli-stam som utvecklats och patenterats av WACKER. Stammen används för att med sekretion under fermentering ta fram rekombinanta proteiner i deras ursprungsform. Den här tillverkningen utanför cellerna gör det lättare att rena de rekombinanta slutprodukterna och man slipper den dyrbara ihopveckningsprocessen (refolding). Det innebär att tillverkningen blir mer kostnadseffektiv. Redan 2005 tecknade WACKER och MorphoSys ett avtal för testning av WACKER:s sekretionsteknik i tillverkningen av antikroppar. Sedan testningen gett positiva resultat ingick parterna år 2008 ett formellt licensavtal. Om MorphoSys AG MorphoSys är ett fristående bioteknikföretag som utvecklar antikroppar för tillämpningar inom läkemedel, diagnostik och forskning. Företagets HuCAL-teknik är en av de mest kraftfulla metoder som finns idag för att generera humana antikroppar. Genom att använda denna och andra egenutvecklade tekniker har MorphoSys blivit ett ledande företag inom branschen för antikroppar, ett av de snabbast växande områdena i utvecklingen av nya läkemedel. Genom sitt samarbete med några av världens ledande läkemedelsföretag har MorphoSys utvecklat en så kallad pipeline med över 60 stycken potentiella läkemedel. Företaget utökar sin pipeline både genom nya samarbeten och genom att bygga upp en portfölj med helt egna läkemedelsantikroppar. Vad gäller de egna läkemedlen fokuserar MorphoSys på onkologi och inflammationer; inom dessa områden planerar men att ha åtta aktiva utvecklingsprogram i slutet av 2009. Det längst gångna programmet är MOR103, en human antikropp mot GM-CSF. MorphoSys räknar med att under andra halvan av 2009 kunna påbörja en fas Ib/IIa-studie av den här antikroppen i behandling av reumatoid artrit (ledgångsreumatism). Via affärsenheten AbD Serotec ser MorphoSys till att teknikerna också erbjuds marknaderna för diagnostik och forskning. MorphoSys har sitt huvudkontor i München och aktien handlas på Frankfurtbörsen under beteckningen MOR. Mer information finns på www.morphosys.com HuCAL®, HuCAL GOLD®, HuCAL PLATINUM® och RapMAT® är registrerade varumärken som tillhör MorphoSys AG. Om Wacker Biotech Wacker Biotech GmbH är en heltäckande kontrakttillverkare av bioläkemedel framställda med hjälp av mikrobiella system. Företaget erbjuder tjänster som sträcker sig från molekylärbiologi, analys- och processutveckling och GMP-produktion av kliniskt testmaterial till aktiva farmaceutiska komponenter för den kommersiella marknaden. Framför allt erbjuder Wacker Biotech egenutvecklade tekniker som tillmötesgår efterfrågan på kostnadseffektiv produktion av högsta kvalitet. Två exempel är företagets E. coli-baserade sekretionsteknik ESETEC® och fermenteringstekniken DENSETEC® som erbjuder en hög celldensitet. Wacker Biotech, Jena, är ett helägt dotterbolag till WACKER. Mer information om Wacker Biotech GmbH finns på www.wacker.com/biologics ESETEC® och DENSETEC® är registrerade varumärken som tillhör Wacker Chemie AG.

Taggar: