Wallenstams styrelse förslår fondemissionsbeslut

Styrelsen i Wallenstam AB (publ) föreslår att bolagsstämman beslutar att bolagets aktiekapital ökas med 57 333 333 kronor genom fondemission. Nämnda belopp ska tillföras aktiekapitalet från balanserad vinst enligt den senast fastställda balansräkningen. Fondemissionen sker utan utgivande av nya aktier. Skälet för fondemissionen är att öka bolagets aktiekapital så att bolagets aktier får ett jämnt kvotvärde, en krona per aktie.

Antal aktier eller röster påverkas ej av förslaget. Förutsatt att bolagsstämman fattar beslut om fondemissionen kommer bolagets aktiekapital efter det att beslutet registrerats uppgå till 172.000.000 kronor och som tidigare fördelas på totalt 172.000.000 aktier, varav 17.250.000 aktier av serie A och 154.750.000 aktier av serie B.

Verkställande direktören bemyndigas att vidta de mindre justeringar i detta beslut som kan visa sig nödvändiga i samband med registreringen därav.

Denna information är sådan som Wallenstam AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2012 klockan 16:00.

För ytterligare information:
Ulf Ek, Finansdirektör Wallenstam AB (publ) tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 37

Wallenstam är ett utvecklande fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Helsingborg. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 26 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 9 000 hushåll och cirka 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,2 miljon kvm vilket ger cirka 1,5 miljarder kronor i hyror. Wallenstam satsar även på produktion av förnybar energi med målet att bli självförsörjande. Bolagets B-aktier finns noterade på Stockholms fondbörs sedan 1984.

.