Linköpings universitet väljer Wematters ekosystem Gravity för additiv tillverkning

Wematter fortsätter expandera inom utbildningssektorn och sluter avtal med Linköpings Universitet (Liu). Detta ger universitetets studenter tillgång till SLS 3D-skrivaren Gravity med tillhörande utrustning och mjukvara.

“Att vi ingår avtal med ytterligare ett högkvalitativt lärosäte visar på vilken stark framtid additiv tillverkning besitter. Linköpings Universitet har en drivkraft och framåtanda att alltid ge sina studenter de bästa studiemöjligheterna kombinerat med framtidens teknik. Därför är vi extra stolta att de nu erbjuder sina studenter möjligheten till additiv tillverkning via Wematters SLS 3D-skrivare Gravity”, säger Jens Gabrielsson, marknads- och försäljningschef på Wematter.

Syftet med investeringen är att utöka möjligheterna för tillverkningsmetoder inom olika ingenjörsutbildningar. Dessutom ser man en möjlighet att  kunna bedriva forskning inom polymerer och kompositmaterial för 3D-printing. Wematter ser fram emot ett långsiktigt och fruktsamt samarbete där parterna tillsammans kan utforska och driva utvecklingen av additiv tillverkning framåt.

Värdesätter hållbarhet och framtidens teknik
Wematter är stolta över att morgondagens ingenjörer och andra yrkeskategorier får kunskap i Wematters system redan innan de når arbetsmarknaden. Jonas Detterfelt är universitetslektor och proprefekt vid institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) på Linköpings Universitet där han undervisar och forskar inom designmetodik och produktutveckling.

“Vi ser fram emot att komma igång med Gravity och dess utrustning i utbildningen när leverans och utbildning skett under hösten. På Linköpings universitet värdesätter vi hållbarhet och framtidens teknik, något som Wematter representerar. Wematter var den som bäst uppfyllde våra krav när vi upphandlade utrustning för additiv tillverkning till vårt labb“, säger Jonas Detterfelt.

“Jag är stolt över att Wematter får vara en del av ett av Sveriges största universitets teknikutbildning. Linköpings universitet har en otroligt hög kvalité på alla program och examinerar studenter med toppbetyg varje år. Vi hoppas att framtidens ingenjörer, konstruktörer och andra yrkesgrupper kommer se Wematter som en självklarhet i deras yrkesutövande framöver. Detta  tack vare kunskapen om additiv tillverkning och SLS 3D-skrivaren Gravity som inhämtas redan under universitetstiden” säger Robert Kniola, grundare och vd på Wematter.

Jens Gabrielsson

VP Marketing & Sales
marketing@wematter.se

Genom det svenska 3D-skrivarföretaget Wematters banbrytande lösning får sjukhus, kontor och verkstäder tillgång till ett heltäckande system. För första gången kan anställda enkelt själva skriva ut komponenter med samma hållfasthet och kvalitet som traditionell teknik.

Den egenutvecklade helhetslösningen gör att kunderna får snabbare produktutveckling och en egen serietillverkning. Samtidigt som systemet skapar förutsättningar för ökad flexibilitet, lägre risk och sänkta tillverknings- och utvecklingskostnader. För mer information om Wematter, besök wematter.se

Jonas Detterfelt