Westanders pr-handbok 2010: Så lobbar du inför valet

I dagarna delas cirka 8 000 exemplar av Westanders pr-handbok 2010 ut med posten. Bland mottagarna finns redaktioner, frivilligorganisationer, företag, politiker och allmänhet. Nytt för årets rekordstora upplaga på totalt 21 000 exemplar är bland annat 10 lobbyingtips inför valet.

– Långt ifrån alla har råd att anlita en pr-byrå. Vi tycker det är viktigt att så många som möjligt får tillgång till pr-branschens kunskaper om hur man skapar publicitet, bildar opinion och påverkar politiska beslut, säger Maria Hazard, projektledare för Westanders pr-handbok 2010. Westanders pr-handbok är en praktiskt orienterad handledning i pr, med totalt 235 tips om hur man lyckas med medierelationer och lobbying. Handboken är gratis för alla, och tipsen handlar om allt från hur man skriver pressmeddelanden och debattartiklar till hur man gör för att lyckas i tv:s morgonsoffor. Nytt för årets upplaga är ett mer omfattande ”10 tips om sociala medier”, som har utvecklats med hjälp av en så kallad wiki på internet, där läsare har kunnat bidra till och redigera innehållet. Ett helt nytt avsnitt är ”10 lobbyingtips inför valet”, där valenkäter till riksdagskandidater lyfts fram som ett av tipsen. – Valrörelsen avgör inte bara vem som får regeringsmakten, utan sätter också ramar för den politiska dagordningen under kommande mandatperiod, säger Westanders vd Patrik Westander. Årets upplaga är den sjunde i ordningen och har tryckts i rekordupplagan 21 000 exemplar. Totalt har 94 000 pr-handböcker tryckts genom åren. Beställ enstaka exemplar av Westanders pr-handbok 2010 kostnadsfritt och ladda ner pr-handboken på www.westander.se.