Svenska Wicked Design – från uttjänade oljefat på Bali till hållbar inredning och svensk design

Report this content

Råvarorna består av uttjänade oljefat och av industriavfall från överfulla soptippar Indonesien. Efter bearbetning av svenska Wicked Design blir det nu unika hållbara designmöbler för hem och offentliga miljöer. – Varje möbel är unik, har en historik och är ett hantverk, säger Patrick Risselborn, grundare och vd för Wicked Design.

Det som egentligen var en studieresa i ett helt annat ärende 2014 blev till ett svenskt modernt företag med fokus på hållbarhet och cirkulär tidlös design. Idag produceras alla möbler av inhemska hantverkare på Bali och alla råvaror har haft en helt annan funktion ”i ett tidigare liv”.

– Jag har själv länge varit intresserad av hållbarhet och det har speglat mina tidigare erfarenheter som designer och entreprenör i restaurangbranschen. Då har design, både i ett det lilla och stora, förstås spelat en stor roll. Väl på plats i Bali för fem år sedan såg jag möjligheterna och bestämde mig. Då var vi ganska tidigt ute med att bara arbeta med återanvända material. Idag är det en trend över hela världen, inte minst i USA, säger Patrick Risselborn, som nu även har en dialog med återförsäljare på den amerikanska västkusten.

Hemma hos företagsledaren Lena Apler i Göteborg står ett vackert matbord. Lena Apler var en av de första kunderna. Bordet är unikt i sitt slag och tillverkat av återanvända oljefat av hantverkare på Bali.

– Design, funktion OCH hållbarhet  känns idag som självklarheter. Både som företagare och privatperson är det ett lätt val för mig. Jag är väldigt nöjd med mitt val som dessutom har en bakgrund och historik som är spännande och berättasvärd i sig, säger Lena Apler, grundare och styrelseordförande för bland andra Collector AB och Collector Bank och som tidigt kom i kontakt med hållbara designmöbler från Wicked Design.

Patrick Risselborn:
– Som alla våra möbler är bordet unikt. Materialet är återvunnit på plats, tillverkningen har skett av skickliga hantverkare på Bali, enligt en speciell teknik, och det finns ingen motsvarighet till detta bordet i hela världen.

Förutom speciella möbler av återvunnit material har Wicked Design hunnit inreda både en vänthall i Herrljunga och en hel del restauranger. Nu ligger dock bolagets fokus helt på att producera tidlösa och unika hållbara designmöbler; stolar, bord, speglar, lampor med mera.

– Bara det senaste året så upplever vi att medvetenheten kring hållbarhet ökat väsentligt. Något som också ökat efterfrågan på våra möbler. Dom blir ofta ett välkommet diskussionsämne, oavsett om det är ett stort bord i ett konferensrum, ett matbord i ett hem, en lampa i ett hörn eller en spegel på väggen. Våra möbler är inte bara unika, hållbara och vackra. Dom har dessutom en historia som man kan prata länge om, säger Patrik Risselborn, som själv designar det mesta av det som Wicked Design producerar.

För ytterligare information, kontakta:

Patrick Risselborn, vd och designer, tfn +46 732 308 871
 rizzelborn@gmail.com

Annika Krusensten, pressansvarig Wicked Design, bilder för fri publicering , tfn dir +46 0737 131750
 annika.krusensten@perspective.se

wickeddesign.se

OM WICKED DESIGN:

Wicked Design är ett designföretag som grundades av Patrick Risselborn 2014. Företaget jobbar med hållbar cirkulär inredning och råmaterialet till möblerna kommer från oljefat som köps in från soptippar på Bali där man också producerar möblerna. Möblerna säljs idag som exklusiva designföremål till offentliga miljöer, företag och privatpersoner.

Taggar:

Citat

Design, funktion OCH hållbarhet känns idag som självklarheter. Både som företagare och privatperson är det ett lätt val för mig. Jag är väldigt nöjd med mitt val som dessutom har en bakgrund och historik som är spännande och berättasvärd i sig.
Jag har själv länge varit intresserad av hållbarhet och det har speglat mina tidigare erfarenheter som designer och entreprenör i restaurangbranschen. Då har design, både i ett det lilla och stora, förstås spelat en stor roll.
Patrick Risselborn, VD och designer Wicked Design