Willys får paketstationer i butiken

Willys har tecknat avtal med SwipBox om så kallade paketstationer i butik. I ett 40-tal av kedjans butiker kommer kunderna att kunna hämta ut sina paket i en box med hjälp av en särskild pinkod – enkelt, snabbt och utan någon manuell hantering av personal.

SwipBox samarbetar med DHL Express som sköter logistiken och levererar paketen till boxen.

Praktiskt fungerar det så här:
Så fort ett paket placerats i boxen skickas ett SMS till dig som kund med information om att paketet finns tillgängligt för upphämtning i paketstationen tillsammans med en unik pinkod. Du går till boxen och anger ”Hämta” på en display. Sedan slår du in sin unika pinkod, kvitterar via skärmen och luckan öppnas. Du tar ditt paket och stänger luckan.

Paketstationer har under en period testats på ett tiotal Willys-butiker, med stor framgång. Såväl kunder som butikspersonal har varit nöjda med den nya tjänsten. Med det nya avtalet kommer tjänsten initialt att finnas på totalt 43 butiker och efter utvärdering kan det bli fler butiker inom Axfood-koncernen som kommer att använda paketstationer.

Paketutlämning ökar med cirka 15 procent varje år. Allt fler väljer att få hämta sina paket själva, istället för att få dem hemkörda direkt till dörren.

De första paketstationerna börjar placeras ut i butik under den här veckan, vecka 51.

För ytterligare information kontakta:
Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, telefon 0703-461348

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,9 miljarder kronor (2014) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se.