E. Guigal tar ut svängarna med Côtes du Rhône Rosé

Få vintillverkare i världen har skapat så många 100-poängsviner som traditionalisten E. Guigal i Rhônedalen i Frankrike. Det är därför en snudd på sensation när vinhusets Côtes du Rhône Rosé 2020 nu släpps i modern flaskdesign på Systembolaget.

Ctes du Rhne Ros

Sedan starten 1946 har Guigal utvecklats till en av de främsta vinproducenterna i både Rhônedalen och världen. Det stora genombrottet kom på 1980-talet då vinskribenten Robert Parker hyllade Marcel Guigal som den mest hängivna vinmakare han någonsin träffat när det kom till kvalitet. Det är en filosofi som avspeglas i Guigals samtliga viner tillsammans med regionens terroir och tradition. Att årets lansering av Côtes du Rhône Rosé sker i en helt nyutvecklad flaska är därför en minst sagt ovanlig händelse.

– Årets lansering Côtes du Rhône Rosé visar att även en klassisk producent kan bryta ny mark. Den nya flaskan är unik i vinvärlden och sticker ut på ett sätt som aldrig tidigare för Guigal. Kvaliteten är dock precis lika hög som alltid, säger Claes Lindquist som är Director of Fine Wines för den svenska importören Wine Affair.

Guigal Côtes du Rhône Rosé årgång 2020 tillverkas av 60 procent Grenache, 30 procent Cinsault samt 10 procent Syrah från södra Rhônedalen. Vinstockarna har en snittålder på 25 år och skördeuttaget är endast 35 hektoliter per hektar. Vinet passar utmärkt som matvin till grillad fisk, ljust kött och kyckling. Till skillnad från de flesta roséviner går Guigal Côtes du Rhône Rosé att lagra i upp till tre år.

Lanseringen av Guigal Côtes du Rhône Rosé 2020 sker 18 mars i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 5061201 och priset 129 kronor.

Instagram: wine.affair
Facebook: Wine Affair

Ingen vintillverkare i världen har skapat så många 100-poängsviner som traditionalisten E. Guigal i Rhônedalen i Frankrike. Det är därför en snudd på sensation när vinhusets Côtes du Rhône Rosé 2020 släpps i modern flaskdesign på Systembolaget 18 mars.

Citat

– Årets lansering Côtes du Rhône Rosé visar att även en klassisk producent kan bryta ny mark. Den nya flaskan är unik i vinvärlden och sticker ut på ett sätt som aldrig tidigare för Guigal. Kvaliteten är dock precis lika hög som alltid.
Claes Lindquist, Director of Fine Wines för Wine Affair