Halvflaskan ökar kraftigt under pandemin

Under 2020 ökade försäljningen av vin på halvflaska rejält. Det är främst dyrare viner över 70 kronor per flaska som haft den största uppgången. Bara under det fjärde kvartalet ökade försäljningen av röda viner inom segmentet med hela 53 procent.

Halvflaskor Wine Affair

Under 2020 ökade den totala försäljningen av vinflaskor på halvflaska i samtliga kategorier med 11 procent. För segmentet rött, vitt och mousserande vin i prisklassen över 70 kronor per flaska var ökningen hela 30 procent. Det fjärde kvartalet då restriktionerna var som hårdast gick försäljningen av röda halvflaskor i segmentet upp med 53 procent, vita halvflaskor med 33 procent och mousserande halvflaskor med 45 procent.

Hos den svenska vinimportören Wine Affair märks ökningen tydligt genom viner som Petit Chablis från La Chablisienne, Côtes du Rhône Rouge från E.Guigal och Taittinger Champagne.

– Pandemin gör att allt fler upptäcker halvflaskan. Förklaring ligger sannolikt i att ensamhushållen köper halvflaskor istället för att gå på krogen samtidigt som hemmamiddagarna har färre gäster. Halvflaskan gör det möjligt att dricka olika viner till både förrätt, varmrätt och dessert även om man bara är två till bordet, säger Lotta Lidén som är vd på Wine Affair.

Den totala vinförsäljningen på Systembolaget har ökat med 9 procent i volym under 2020 vilket härleds till minskat resande samt färre restaurangbesök. Inom samtliga kategorier är det försäljningen av dyrare viner som har ökat mest.

Mobil: 070 292 42 70

För recept och bilder vänligen kontakta sophie@kitchenpr.se

Citat

– Pandemin gör att allt fler upptäcker halvflaskan. Förklaring ligger sannolikt i att ensamhushållen köper halvflaskor istället för att gå på krogen samtidigt som hemmamiddagarna har färre gäster. Halvflaskan gör det möjligt att dricka olika viner till både förrätt, varmrätt och dessert även om man bara är två till bordet.