Newton Johnson Walker Bay Pinot Noir 2018 - återlanseras 23:e mars

Report this content

Familjeföretaget Newton Johnson, som startades av pappa Dave och mamma Felicity i mitten av 1990-talet, drivs idag av sönerna Bevan och Gordon. Gordon och hans hustru Nadia är vinmakare och de har snabbt tagit plats bland landets mest erkända och hyllade med sina Bourgognelika viner.

Newton Johnson Vineyard

I den vackra dalgången Hemel-en-Aarde Valley med en perfekt jordmån och klimat odlas främst Pinot Noir och Chardonnay. De vinrankor som finns på egendomen är äkta kloner från Bourgogne.

Vid infarten till Newton Johson möts man av en skylt med texten: "A taste of heaven awaits You". Det är ett löfte som vi tycker att de lever upp till med råge.

Druvorna till Walker Bay Pinot Noir plockas och kyls under natten ner till 8 grader i vineriets kylrum. De sorteras, avstjälkas och fermenteras med naturlig jäst. I en del av musten får druvklasar ligga hela kvar. Vinet dras sedan över till ekfat för att genomgå malolaktisk jäsning med efterföljande lagring i elva månader. Faten är 228 och 500 liter och består av burgundisk ek där 19% är ny ek.
Efter ekfatslagringen får vinet spendera ytterligare sex månader på ståltank innan det utan klarning eller filtrering släpps till försäljning.

Walker Bay Pinot Noir är elegant med toner av viol, körsbär och kryddor. Mjuka tanniner, välbalanserad syra och en fin avslutning.

Walker Bay Pinot Noir 2018
Pris 199 kr • art.nr 9510901 • 750 ml • alk.halt 13,5%