Nyhet: Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc

Det Sydafrikanska vinhuset Mulderbosch lanserar ett nytt friskt mousserande vin med tydlig druvkaraktär lagom till sommaren. Vinet passar både som sällskapsdryck och till lättare mat. Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc kommer att finnas på hyllan i samtliga Systembolag 1 juni.

Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc 2020

Chenin Blanc kom till i Sydafrika redan på 1600-talet och är sedan länge landets mest planterade druva. När Mulderbosch startade för över 30 år sedan fick de stort genomslag för sina vita kvalitetsviner. Mulderbosch var dessutom den första producenten i Sydafrika att producera ett delvis fatjäst vin på druvan Chenin Blanc. Idag används druvan i flera av Sydafrikas främsta vita viner.

Nu lanserar Mulderbosch sitt första mousserande vin på Chenin Blanc vilket ger ett friskt och somrigt vin. Druvorna till vinet kommer från en tidig sval skörd och jäsningen sker naturligt. Därefter lagras vinet i stora neutrala ekfat under 8 månader inför karbonisering och tappning.

–­ Mulderbosch står för kvalitet och deras viner får återkommande höga betyg oavsett prisklass. Det är därför extra roligt när de lanserar ett helt nytt vin, säger Lotta Lidén som är vd på vinimportören Wine Affair. Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc fungerar utmärkt som ett festligt vin till både skålande, umgänge och självklart i picknick-korgen.

I doften på Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc finns Granny Smith-äpplen, mogna vita päron och toner av citrus. Den runda och fylliga smaken har en tydlig karaktär av druvan som ger en ren fruktighet. Vinet fungerar både som sällskapsdryck och till sommarens lättare rätter tack vare relativt låg sötma och frisk syrlighet.

Lanseringen av Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc 2020 sker 1 juni i Systembolagets ordinarie sortiment i samtliga butiker. Artikelnumret är 7591 och priset 99 kronor.

Mail:
lotta@wineaffair.se

Det Sydafrikanska vinhuset Mulderbosch lanserar ett nytt friskt mousserande vin med tydlig druvkaraktär lagom till sommaren. Vinet passar både som sällskapsdryck och till lättare mat. Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc kommer att finnas på hyllan i samtliga Systembolag 1a juni.

Citat

–­ Mulderbosch står för kvalitet och deras viner får återkommande höga betyg oavsett prisklass. Det är därför extra roligt när de lanserar ett helt nytt vin. Mulderbosch Sparkling Chenin Blanc fungerar utmärkt som ett festligt vin till både skålande, umgänge och självklart i picknick-korgen.
Lotta Lidén, vd på vinimportören Wine Affair