WntResearch meddelar positivt resultat i en interaktionsstudie med Foxy‑5 och immunterapier

WntResearch meddelar idag ett positivt resultat i en interaktionsstudie med läkemedelskandidaten Foxy-5 och immunterapi med checkpoint-hämmare riktade mot CTLA-4 och PD-1/PD-L1. Resultatet från studien visar att Foxy-5 inte minskar behandlingseffekten av de undersökta immunterapierna.

Forskare, under ledning av professor Peter J Holst, har studerat cancercellinjer som i studier visat sig känsliga för Foxy-5. Resultaten visar på en minskad tillväxt för cancertumörerna vid användning av immunterapier, utan att denna effekt minskas av samtidig behandling med Foxy-5.

”Resultatet är väldigt värdefull för oss mot bakgrund av hur viktig kombinationsbehandling har blivit inom cancervården. Att Foxy-5 kan användas tillsamman med den nya klassen läkemedel – checkpoint-hämmare – är ett positivt besked. Resultaten uppmuntrar oss till ett fortsatt samarbete med forskargruppen”, säger WntResearchs vd, Peter Morsing.

Läkemedel inom gruppen immunterapi har under de senaste åren varit på stark frammarsch med kända produktnamn som till exempel Opdivo och Yervoy från Bristol Myers Squibb samt Keytruda från Merck. Under den senast rapporterade tolvmånadersperioden hade de tillsammans en försäljning på över 12 miljarder dollar.

Peter Morsing, vd, WntResearch AB
E-mail: pm@wntresearch.com
Telefon: +46 72 720 0711

Denna information är sådan information som WntResearch AB är skyldig att offentliggöra