Nytt initiativ från Women In Tech skall få fler tjejer att upptäcka ny teknik

Report this content

Inför årets Women In Tech (WIT) den 8 mars på Folkets Hus i Stockholm presenteras WIT Girls, ett initiativ där tjejer mellan åtta och femton år får möjlighet att upptäcka ny teknik och media på Hello World!s sommarläger och helgkurser. Initiativet stöttas av grundarna bakom WIT Stockholm samt ett antal övriga ledande företag och privatpersoner. Syftet är att ge unga tjejer i Sverige chansen att upptäcka det senaste inom ny teknik, programmering, virtual reality och speldesign.

Världen över har länder utmaningar att locka kvinnor till tech-yrken och utvecklingen går trögt. En av de bakomliggande orsakerna är att flickor inte ges tillräckligt med möjligheter att upptäcka teknik i unga år. Internationell forskning visar att sannolikheten för att unga tjejer väljer att utbilda sig, och så småningom söka jobb, inom tech-området ökar om de exponeras för och bekantar sig med teknik mellan åldrarna tio till femton år.

Därför väljer WIT Stockholm nu att ta ett viktigt steg för att öka möjligheterna för tjejer att få möta teknik i unga år, och därmed sannolikheten för att fler kvinnor i Sverige i framtiden väljer en karriär inom tech.

Initiativet WIT Girls förverkligas tillsammans med Hello World!; en ideell förening vars mål är att stärka Sveriges framtida konkurrenskraft genom att göra digitalt skapande lättillgängligt för alla barn och ungdomar oavsett förutsättningar. Med stöd från svenskt näringsliv erbjuder Hello World! sommarläger och meetups för tusentals barn från hela landet. Verksamheten görs tillgänglig för alla barn och ungdomar genom inkomstbaserade avgifter, fria tågresor till lägret och möjlighet till hundratals stipendier och femtio procent av deltagarna är tjejer.

Genom stöd från Annika Steiber, Accenture, Cybercom, Digitalent, EY, HTC Vive, Salesforce, SVT, Tieto samt samtliga elva huvudpartners bakom WIT 2018, kan WIT redan idag erbjuda 15 flickor stipendier för ett helt års techprogram i Hello World!s regi som fokuserar på digitala medier och verktyg. I programmet ingår bland annat en lägervecka under sommaren samt meet-ups varje söndag hos olika bolag. I samband med eventet den 8 mars hoppas WIT på att ännu fler bolag och sponsorer ansluter till initiativet så att fler unga tjejer får chansen att delta i techprogrammet.

- För att skapa en verklig förändring för kvinnor inom tech måste vi investera i våra barn och ungdomar och inspirera en ny generation kvinnliga talanger att upptäcka den fantastiska techvärlden. Det är viktigt såväl för individen som för svensk konkurrenskraft, säger Dr Annika Steiber, grundare av Management Insights och en av initiativtagarna bakom WIT Girls.

- Vårt mål är att tända 10 000 digitala stjärnor till 2020. Med hjälp av WITs nya initiativ WIT Girls kan vi se till att ännu fler av dessa framtida stjärnor blir tjejer, säger Ulrika Dellby, grundare av Hello World!

För mer information om WIT Girls, besök https://www.womenintech.se/witgirls/, eller kontakta Annika Steiber på witgirls@womenintech.se eller Ulrika Dellby på ulrika.dellby@helloworld.se.

För mer information eller pressackreditering för Women In Tech den 8 mars på Folkets Hus i Stockholm, kontakta Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications MTG, jessica.sjoberg@mtg.com eller +46 764 94 09 13.

Women In Tech började som ett event på Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har WIT vuxit till en gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för WIT är att inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik, genom att tillhandahålla nätverk och erfarenhet från framgångsrika kvinnor och män från både företags- och entreprenörsvärlden. Bakom 2018 års event står elva huvudpartners i ett unikt samarbete; Accenture, Bonnier, Cybercom, EY, Google, HTC Vive, Kindred, MTG, Nasdaq, Scania och Tieto.

Taggar: