Yaytrade förstärker bolaget med Robert Wilson som Global Sales Director

Ytrade Group AB (publ) (”Yaytrade” eller ”Bolaget”) rekryterar Robert Wilson som ny Global Sales Director. Rekryteringen ligger i linje med den av Bolaget kommunicerade strategin att ta en ännu tydligare positionering inom premium segmentet för försäljning av overstock, samples och returer.

Yaytrade har på kort tid sett ett ökat intresse för Bolagets tjänster och har lyckats attrahera flertalet av Sveriges ledande premium fashion bolag. Bolaget har haft en stark efterfråga på sin plattform och vertikal för försäljning av overstock (utgående lager) samt sample sale (provkollektioner) och målsättningen är att lägga ytterligare fokus på denna affärsvertikal.

Det är väldigt givande att få arbeta med ett så fantastiskt team av duktiga kollegor som vi har på Yaytrade där vi ständigt är agila och anpassningsbara mot efterfrågan. Det finns ett stort värde i att Yaytrade utvecklat en egen marknadsplattform som gör oss skalbara och flexibla till våra kunders behov. Signalerna är tydliga och vi förtydligar vårt fokus mot en multimiljardmarknad inom overstock- och sample sales, som vi ska ta en tydlig position i, med Europa som start. Det innefattar dock inte att vi släpper våra andra affärsvertikaler inom premium second hand. Vi är här för att skapa en ledande cirkulär marknadsplats inom fashion- och livsstils segmentet”, säger David Knape, VD Ytrade Group AB (publ).

För att ta ett starkare fokus i att utveckla vårt erbjudande för försäljning av overstock och sample sale, men också påbörja den expansion Bolaget avser att göra, stärks organisationen med Robert Wilson som har en mångårig internationell erfarenhet från modebranschen. Robert har bland annat arbetat i 15 år som Sales Director och Commercial Product Manager på Tiger of Sweden. Under perioden byggde Robert framgångsrikt säljteam, affärsutvecklade, säkrade marginaler och var delaktig i bolagets internationella tillväxtresa. Robert kommer senast från W-agency som han har grundat och haft rollen som CEO, där han byggt upp en mycket solid plattform för nya premiummärken i Skandinavien och Europa.

Jag är otroligt entusiastisk till att ansluta mig till Yaytrade. Bolaget befinner sig i en utvecklings- och expansionsfas med ett tydligt fokus på premium fashion och hållbarhet, vilket känns helt rätt i tiden. Med min tidigare erfarenhet och kunskap kommer jag bidra inom bolagets olika affärsområden och framtida tillväxt. Jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att bli marknadsledare inom vårt segment och ser med tillförsikt framemot att få vara en del av Yaytrade, utveckla bolaget och öppna upp dörrarna till det stora nätverk jag besitter inte bara i Sverige utan även internationellt”, säger Robert Wilson, tillträdande Global Sales Director Ytrade Group AB (publ).

Vi är mycket glada och stolta över att kunna attrahera en person med Roberts erfarenhet inom modeindustrin. Det är ett kvitto på att Yaytrades positionering ligger rätt i tiden. Vi ser framemot att få köra igång arbetet och våra planer framåt för året tillsammans med Robert”, säger David Knape, VD Ytrade Group AB (publ).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Knape, VD Ytrade Group AB (publ)
E-post: david.knape@yaytrade.com
Telefon: +46 70 999 90 09

Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Ytrade Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Yaytrade
Ytrade Group AB (publ) är ett svenskt fashion-tech bolag som driver marknadsplatsen Yaytrade. Bolaget bildades i Sverige och registrerades hos Bolagsverket under 2015. Den första versionen av Yaytrades marknadsplattform lanserades för allmänheten i slutet av 2017.

På Yaytrade kan privatpersoner handla premium fashion och livsstilsprodukter från varumärken och bolag som genom Yaytrade säljer ut utgående lager, samples och returer genom digitaliserade ”pop-up butiker”.Bolaget bedriver även försäljning av premium second hand från privatpersoner och influensers där användarna skapar sin egna e-butik där de kan skapa annonser själva eller använda bolagets pick-up service. Yaytrade har en urban användarbas och en utstickande design som b.la plockade hem silver i Svenska Designpriset under kategorin e-handel 2020.Bolagets marknadsplattform är en egenutvecklad högteknologisk e-handelsplattform där premiummode möter den cirkulära ekonomin i syfte att bidra till ett mer hållbart konsumentbeteende som driver miljösmart modekonsumtion.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-mail: adviser@eminova.se

För mer information, se Yaytrades hemsida www.yaytrade.com

Viktig information
Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och de innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Yaytrade anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Yaytrades kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.