Yaytrade övertecknar i pre-IPO och förstärker styrelsen

Ytrade Group AB publicerade häromveckan nyheten att de siktar på en börsnotering under första halvåret 2021 parallellt med att de uppvisat en stark försäljningstillväxt under 2020. Med anledning av detta stärker bolaget nu upp organisationen och styrelsen där Magnus Agervald tillträder som ny styrelseordförande med en bakgrund som tidigare VD för Byggmax samt Ratos.

”Vi är mycket glada över att Magnus valt att tillträda uppdraget som ny ordförande i Yaytrade. Magnus har en mycket relevant och skarp bakgrund både som entreprenör, företagsledare och styrelseproffs i såväl onoterade som noterade bolag. Den erfarenhet Magnus bidrar med blir direkt relevant för oss och ger redan ringar på vattnet i den tillväxtresa som Yaytrade påbörjat.” säger David Knape, VD i Yaytrade

Yaytrade har visat en stark tillväxt på sina olika försäljningsvertikaler under 2020 och har gått på offensiven med sin digitaliserande lösning av sample sales/utgående lagerförsäljning för premiumföretag och brands inom fashion segmentet. För att ytterligare stärka detta ben rekryteras även Flora Berglund in i styrelsen av strategiska skäl med en bakgrund från det svenska uppstickar klädesmärket Tôteme.

”Det ska bli väldigt kul att få börja jobba med Yaytrade-teamet. Jag ser fram emot att få bidra med min erfarenhet från att jobba för ett premium modevarumärke, där utgående lager konstant är en strategisk trade-off mellan kostnad och varumärke. Personligen är jag även en super-user av just denna typ av tjänst och ser mycket potential i Yaytrade som affärsidé.” säger Flora Berglund.

Yaytrade siktar på en notering under första halvåret 2021 och stängde i förra veckan en pre-IPO emission om ca 16 Mkr. En investeringsrunda som kraftigt övertecknades.

”Yaytrade har en stark affärsidé där man kombinerar ett unikt sätt att nå marknaden genom influencers med att kunna lösa många handlares och varumärkens problem med utförsäljning av lager. Det ska bli mycket spännande att få arbeta med David, Jon och resten av teamet i Yaytrade!” säger Magnus Agervald.