5 sätt för en starkare privatekonomi

Tips på hur du får pengarna i hushållskassan att räcka längre.

Under våren har vi sett hur Covid-19 påverkat världsekonomin så väl som svenskarnas egen privatekonomi ute i hushållen. Sveriges arbetslöshet ligger nu på 8,8%* för augusti, vilket är +1,9 procentenheter jämfört med samma period förra året. Skulle vi dessutom gå mot en lågkonjunktur är det klokt att nu se över sin privatekonomi ordentligt.

Gustav Berghogs är vd på Zmarta. Hans intresse för sparande formades redan som 10-åring då han på egen hand säkrade en stor grossist till sitt ålfiske i Göteborg efter skolan, och därmed drygade ut veckopengen med tusenlappar. Idag leder han bolaget Zmarta där han vill hjälpa svenskarna att få mer pengar kvar i plånboken och en ökad kunskap för hur man bygger upp en bättre privatekonomi.

Varje månad försvinner många kronor hos svenskarna till höga räntor, dyra elavtal, och spridda smålån. Beräkningar som Zmarta har gjort visar att ett svenskt hushåll i genomsnitt kan spara cirka 40 000 kronor** per år i minskade hushållsrelaterade kostnader.

Trenden är tydlig att fler vill stärka upp sin ekonomi, och fler ser över möjligheterna till att spara pengar och stärka upp sin ekonomiska situation genom att samla sina smålån.

- Det är inte konstigt att fler vill stärka upp sin ekonomi. Arbetslösheten i Sverige ligger nu på 8,8% och skulle vi gå mot en lågkonjunktur är det klokt att inte sitta på flera dyra smålån. Genom att samla sina lån går det att få en snabb månatlig kostnadsbesparing. Risken finns annars att du betalar alldeles för mycket", säger Gustav Berghog, vd på Zmarta

Här ger Gustav Berghog sina tips på hur du får mer pengar över och på smartast sätt sparar dem.

1. Samla dina privatlån och förhandla dig till en bättre räntaMånga svenskar sitter idag på en rad smålån med olika höga räntor som bara blir dyrt. Samla istället dina lån i ett större lån så kan räntan oftast bli mycket lägre och dina totala månadskostnader lägre likaså, vi måste bara bli bättre på att förhandla. Det kan man spara många tusenlappar på. Låna pengar smart genom att jämföra långivare. När du jämför långivare får du en överblick över vilket lån som gynnar dig mest ekonomiskt. Ju lägre ränta du betalar, desto mer pengar i fickan.

2. Utmana ditt bolån – det är inte alltid din bank som kan erbjuda dig det bästaTrots ett exceptionellt lågt ränteläge är det fortfarande alldeles för många bolånetagare som har en för hög ränta, jämfört med snittet. Kreditgivarnas ”listräntor” och deras ”snitträntor” skiljer sig avsevärt åt. Gör därför en ordentlig research för att få det bästa lånet. Jämför din befintliga bank med andra för att säkra en konkurrenskraftig ränta på ditt bolån.

3. Se över elavtal och försäkringar – spara i genomsnitt 1800 kr/år  En stor del av månadskostnaden är alla tjänster vi har för att driva runt vårt hushåll. Det kan till exempel handla om ditt elavtal eller olika typer av försäkringar. Många gånger är det avtal som är lätta att hitta billigare alternativ och det är snabbt gjort att genomföra ett byte.

Det finns en uppsjö av olika elavtal, men det vanligaste är ett avtal med fast eller rörligt elprisViktigast är att du gör ett aktivt val utifrån vad du föredrar. Man kan jämföra det lite med bolån: med en rörlig ränta tar man en lite större risk men har goda möjligheter att spara pengar om räntan är låg. Väljer man istället ett fast avtal hamnar risken hos elhandlaren. Då blir lite dyrare för dig som kund, men du får en större trygghet med samma pris.

Gällande försäkringar finns också stora skillnader i pris på samma pryl och ägare, men hos olika försäkringsbolag. Vissa bolag har en uttalad strategi att rikta in sig på ”lågprisobjekt” och då kan de hålla lägre priser inom det segmentet än de bolag som riktar sig till en bredare målgrupp. Se över vad du behöver försäkra och utvärdera sedan bästa partner för dig och din situation.

4. Börja månadsspara Med minskade kostnader kommer du få mer pengarna över i plånboken. När du har sparat in på alla kostnader kanske det till och med finns pengar över. Det är osäkra tider vi lever i just nu så en månadssparande kan ge dig en nödvändig buffert Hur mycket pengar är det rimligt att sätta av i månaden? Skapa ett automatiskt sparande där det dras efter din lön varje månad till ett separat konto innan du hinner börja konsumera dem.

5. Investera och få pengarna att växaAtt ha pengar på ett sparkonto kan vara smart om oförutsedda kostnader dyker upp eller om du i närtid ska använda pengarna till renovering, bröllop eller bostadsköp till exempel. Dock är det klokt att låta en del av pengarna få möjlighet att växa över tid. Dela därför upp ditt sparande i flera delar: en del som kan ligga orörligt på ett sparkonto för att finnas nära till hands i närtid, och fundera sedan på vilken tidshorisont ditt övriga sparande är aktuellt för. Är det till exempel aktuellt att ha ditt sparande tillgängligt om 5 år, eller har du en längre sparhorisont på 10 år eller mer?

*Källa: Arbetskraftsundersökningen (AKU), SCB, augusti 2020.**Baserat på beräkningar gjorda på Zmartas jämförelsetjänster samt extern statistik.

Agnes Palinski
Head of PR and Communications

agnes.palinski@zmartagroup.com

Zmarta Group erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för banklån, försäkringar, elavtal och bolån. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Elskling, Insplanet och Freedom Finance. Företaget grundades 1999, har med sin verksamhet i Sverige, Finland och Norge drygt 300 anställda i dagsläget. Zmarta Group ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group. Läs mer på www.zmartagroup.com samt www.zmarta.se