​Freedom Finance Kreditservice AB godkänd låneförmedlare hos FI

Låneförmedlaren Freedom Finance Kreditservice AB, som bland annat ligger bakom den finansiella tjänsten Zmarta, har fått Finansinspektionens (FI) tillstånd att verka som konsumentkreditförmedling. Tillståndet innebär att man kan fortsätta växa och hjälpa privatpersoner med förmedling av såväl lån som försäkring.

Bakgrunden till tillståndsgivandet är Regeringens proposition 2013/14:107 ”Viss kreditgivning till konsumenter” med huvudmål att stärka konsumentskyddet vid kreditgivning, för att på så sätt bidra till att minska kundernas problem med överskuldsättning. Bland annat ställs krav på att låneförmedlarna ska drivas på ett sunt sätt, både vad gäller ägarskap och företagsledning. I och med att låneförmedlingsbranschen görs tillståndspliktig och ställs under FI:s tillsyn, kan inspektionen kontrollera att företagen följer den nya lagen och övriga krav som reglerar marknaden.

”Att den här typen av krav kommer är jättebra både för våra kunder och för branschen som helhet. Vi är mycket positiva till en mer reglerad marknad då det innebär att branschen kan bibehålla en hög kvalitet bland aktörerna” säger Björn Lander, VD på Freedom Finance Kreditservice AB.

Kraven innebär exempelvis att alla konsumentkreditförmedlare måste rapportera in vissa uppgifter till FI kvartalsvis. Dessutom måste nya personer i företagsledningen eller i större ägargrupper godkännas. Låneförmedlare som fått FI:s tillstånd har fått sina interna rutiner och system granskade och godkända enligt lagstiftningen. Om en låneförmedlare skulle bryta mot lagverket kan FI dra in tillståndet, och företaget tvingas då pausa sin verksamhet omedelbart. Det här ”tvingar” därför låneförmedlarna att bibehålla sin kvalitetsnivå.

”Med längst erfarenhet i branschen med våra 15 år har vi hunnit bygga upp en stark organisation med mycket kunskap, sofistikerade system och bra processer. Vi lägger stort fokus på utbildning och certifiering av personal, och vi har både en compliance officer och en bolagsjurist som arbetar aktivt för att säkerställa att vi fortsätter följa alla lagar och regler grundligt” avslutar Björn Lander.

Läs mer om Freedom Finance Kreditservice AB:s godkännande hos Finansinspektionen här.

Björn Lander, VD, Freedom Finance Kreditservice AB
0736 73 18 99, bjorn.lander@freedomfinancenordic.com