Hon ska leda Zmarta Group framåt som ny vd

Catharina Skommevik blir ny vd för Zmarta Group och ska leda bolaget och dess varumärken mot nya framgångar på den nordiska marknaden. Catharina Skommevik tillträder rollen som vd den 1 april 2022.

Zmarta Group med sina varumärken (Elskling, Insplanet, Zmarta och Freedom Finance) hjälper hundratusentals privatpersoner och företag varje år att jämföra banklån, försäkringar, elavtal och bolån, med syfte att förbättra deras privatekonomi genom förbättrade villkor och sänkta kostnader. Under nytt ledarskap skapas nu nya stora möjligheter till att utveckla verksamheten och hjälpa ännu fler privatpersoner att förbättra sin privatekonomi.

Vi har stora ambitioner för framtiden och vill maximera våra möjligheter i en konkurrensutsatt bransch. Det är därför viktigt att vi håller fast vid vår expansiva strategi framåt med full fart. Jag är därför otroligt glad över att ha Catharina med oss på denna tillväxtresa. Hon har mer än 15 års chefserfarenhet från att framgångsrikt ha skapat bästa möjliga förutsättningar för tillväxt. Jag är därför övertygad om att Catharina kommer leda Zmarta Group till fortsatta framgångar, säger Morten Heuing, president Bauer OCP.

Jag känner mig väldigt glad och stolt över att få möjligheten att leda Zmarta Group in i framtiden. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att hjälpa människor att fatta mer välgrundade beslut kring sin privata ekonomi. Jag ser en stor potential i branschen och att Zmarta Group har vad som krävs för att lyckas, säger Catharina Skommevik, ny vd för Zmarta Group.

Catharina Skommevik kommer närmast från Schibsted där hon arbetar som SVP Finance för den nordiska Classifieds-verksamheten samt som CFO för Blocket i Sverige. Innan dess spenderade hon 12 år inom FMCG och Orkla, i olika ledande roller inom ekonomi och försäljning. Catharina är en förändringsledare som leder med stort engagemang och fokus på affären.

Zmarta är i en unik position att påverka människors vardag genom att erbjuda innovativa tjänster som gör det enkelt att ta smarta ekonomiska beslut – att inte spendera “a penny too much” är något som jag ser fram emot att bygga vidare på, säger Catharina Skommevik.

Elsa Berg Bjärtun har lett Zmarta Group som interim vd sedan juni 2021 och intar nu en ny roll som Chief Commercial Officer (CCO) för bolagets samtliga varumärken och marknader. Under Elsas ledarskap har Zmarta Group genomgått en omstrukturering med fokus på nytt ledarskap, något som har banat väg för en snabbare tillväxt, ett ökat fokus på produktutveckling och kundnöjdhet, inom bolagets samtliga varumärken och marknader.

Zmarta Group har lyckats otroligt bra hittills. Samtidigt har bolaget bara skrapat på ytan kring vad som faktiskt är möjligt. Både i antalet kunder vi kan hjälpa och de möjligheter som ny teknik ger oss. Vårt erbjudande med tydlig nytta för kunden, i kombination med vår branschunika produktportfölj, ger oss en mycket stark position för att ta tillvara på de tillväxtmöjligheter som finns inom vår marknad. Nu ser jag fram emot att fortsätta arbetet med att bli en stark plattform som ger fler människor möjligheten att förbättra sin privatekonomi, säger Elsa Berg Bjärtun, interim vd och Chief Commercial Officer Zmarta Group.

Jag vill tacka Elsa för hennes arbete att skapa grunden för fortsatt tillväxt genom ett starkt paraplyvarumärke och en multi-vertikal plattform. Elsa har varit en viktig byggkloss i arbetet som lett fram till att möjliggöra detta, inte minst genom viktiga förändringar i bolagets ledarskap, vilket ger oss rätt förutsättningar för vår fortsatta tillväxtresa. Därför är vi extra glada över att det är just Elsa som kommer att fortsätta att leda Zmarta Groups fortsatta tillväxt och kommersiella framgångar i rollen som Chief Commercial Officer, säger Morten Heuing, President of Bauer OCP.

Anna Wirén, CMO, Zmarta Group

+46 (0)70–8642162

Zmarta Group erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för banklån, försäkringar, elavtal och bolån. I företagsgruppen ingår bland annat Zmarta, Elskling, Insplanet och Freedom Finance. Företaget grundades 1999, har med sin verksamhet i Sverige, Finland och Norge drygt 300 anställda i dagsläget. Zmarta Group ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group. Läs mer på www.zmartagroup.com samt www.zmarta.se

Snabbfakta

Citat

Zmarta är i en unik position att påverka människors vardag genom att erbjuda innovativa tjänster som gör det enkelt att ta smarta ekonomiska beslut – att inte spendera “a penny too much” är något som jag ser fram emot att bygga vidare på.
Catharina Skommevik