London ger mest fyrverkerishow för pengarna

Många av världens storstäder satsar stort på sina fyrverkerishower och varje år vallfärdar miljontals människor för att se raketer skjutas upp efter tolvslaget. Men en nyårsresa är inte direkt gratis, så för den som vill njuta av en storslagen fyrverkerishow men samtidigt tänka ekonomiskt smart, kan det vara svårt att navigera bland alternativen. Så i vilken av världens storstäder får du mest fyrverkerishow för pengarna? Den privatekonomiska tjänsten Zmarta tagit fram ett nytt index som jämför vilken av storstäderna som dig flest antal fyrverkeriminuter för pengarna.

- Nyårsraketer är en tradition som återfinns världen över och vill man maximera sitt firande vid tolvslaget, men samtidigt vara snäll mot plånboken, så är vissa resmål bättre än andra. Vårt index för en prisvärd nyårsresa förenklar för den som vill njuta av en längre fyrverkerishow, skåla och äta gott men ändå göra ett smart ekonomiskt val, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

I undersökningen har Zmarta räknat ut totalkostnaden för flygbiljetter, en veckas boende på trestjärnigt hotell nära centrum, en trerätters middag och ett glas bubbel för att sedan dela det på antalet minuter fyrverkerishow som tio olika storstäder bjöd på förra året. (2) Med 652 kronor per fyrverkeriminut kniper brittiska London första platsen, följt av Rio de Janeiro där fyrverkerishowen är 17 minuter lång och du betalar 1 227 kronor per fyrverkeriminut.

- Vi hoppas att vårt nya index kan fungera som en kompass i valet av nyårsresa. Att resa längre kan vara lockande nu när de röda dagarna sammanfaller tätt i kalendern, men vill man ha ut så mycket fyrverkerishow som möjligt och samtidigt vara någorlunda ekonomisk så är London det bästa alternativet, fortsätter Mattias Hallgrim.

Bland de dyrare städerna i Zmartas index hittas New York där fyrverkerishowen på Time Square pågick i fyra minuter förra året vilket ger ett pris på 5 892 kronor per fyrverkeriminut. För den som gillar bubbel sticker Kapstaden ut som alternativ där du kan få ett glas av svenskarnas favoritbubbel för endast 47 kronor. (3)

Zmartas nyårsindex:

1. London 652 kronor/fyrverkeriminut

2. Rio de Janeiro 1 227 kronor/fyrverkeriminut

3. Moskva 1 270 kronor/fyrverkeriminut

4. Hong Kong 2 034 kronor/fyrverkeriminut

5. Sydney 2 366 kronor/fyrverkeriminut

6. Bangkok 2 372 kronor/fyrverkeriminut

7. Kapstaden 2 549 kronor/fyrverkeriminut

8. Las Vegas 2 580 kronor/fyrverkeriminut

9. Dubai 2 681 kronor/fyrverkeriminut

10. New York 5 892 kronor/fyrverkeriminut

Totalkostnad för resan/antalet minuter fyrverkerishow:

1. London 7 832 kronor/12 minuter

2. Rio de Janeiro 20 865 kronor/17 minuter

3. Moskva 6 350 kronor/5 minuter

4. Hong Kong 20 349 kronor/10 minuter

5. Sydney 28 394 kronor/12 minuter

6. Bangkok 18 979 kronor/8 minuter

7. Kapstaden 20 393 kronor/8 minuter

8. Las Vegas 20 645 kronor/8 minuter

9. Dubai 18 772 kronor/7 minuter

10. New York 23 568 kronor/4 minuter

Se hela undersökningen på: zmarta.se/zmartaindex

För ytterligare information, kontakta:
Mattias Hallgrim, Chief Marketing Officer, Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om Zmartas nyårsindex

Zmarta har i början av december 2018 undersökt antalet minuter fyrverkerishow som tio olika storstäder officiellt erbjöd i årsskiftet mellan 2017/2018. Zmarta har därefter undersökt priserna för flygbiljetter tur och retur, boende i sju nätter på ett trestjärnigt hotell nära centrum, en trerätters middag och ett glas bubbel (Prosecco). Den totala kostnaden för dessa poster har sedan dividerats med antalet fyrverkeriminuter som storstaden bjöd på för att få fram kostnaden per minut fyrverkerishow. Information om priser för flygbiljett, hotell, och mat har hämtats ifrån publika källor och är i förekommande fall baserad på dagsaktuell  information vid tidpunkten då informationen inhämtades.

Innehållet i jämförelsen har enbart utarbetats i syfte att informera och innebär ingen förbindelse från Zmartas sida kring informationens aktualitet från tid till annan. Vi på Zmarta gör vårt yttersta för att säkra att det alltid är korrekt uppdaterad information i jämförelsen och hemsidan, men ger emellertid ingen, varken uttrycklig eller underförstådd, garanti för jämförelsens innehåll, vad gäller korrekthet och/eller fullständighet. Ingenting i jämförelsen skall tolkas som råd eller uppmaning från Zmarta att fatta beslut utifrån informationen. Zmarta förbehåller sig rätten att radera, redigera eller lägga till innehåll på hemsidan samt att ta bort hemsidor eller delar av dem utan förvarning om vi anser det nödvändigt.

(2) Informationen inhämtades 10 december och priserna gäller för datumen 28 december - 4 januari.

(3) https://www.expressen.se/allt-om-vin/vin/mousserande-vin/har-ar-bubblet-som-salde-bast-pa-systembolaget-2017//https://www.sevruga.co.za/wp-content/uploads/2018/09/Wine-Menu-2018.pdf