• Zmarta/

Så ser du flest mål under ishockey-VM – nytt index ger mest mål per match

När ishockey-VM i Slovakien närmar sig är det många svenskar som taggar till för att följa Tre Kronor till ett ytterligare VM-guld. Men för den som vill ta del av all underhållning som mästerskapet har att erbjuda, kan det var svårt att välja vilka gruppspelsmatcher man ska prioritera att se, då det varje gång spelas två samtidigt. För den som planerar att maximera sitt hockey-tittande under VM har Zmarta tagit fram ett nytt index som visar vilka matcher som ger dig flest mål per match.

Under VM:s första 12 dagar spelas det i snitt 5 matcher per dag. Det ger möjligheter till mycket hockeytittande framför tv:n, men vilka gruppspelsmatcher ska man välja att se? Den privatekonomiska tjänsten Zmarta har tagit fram ett mål-index för att förutspå de mest underhållande matcherna, och vilka man bör undvika. Indexet har tittat på hur topp 10-lagen i världsrankingen har presterat målmässigt under två tidigare VM. Målstatistiken har sedan kopplats till konkreta matcher, för att ge svenskarna tips på när det är som mest värt att bänka sig framför tv:n i maj.

”Självklart är det Tre Kronors matcher som prioriteras av många under ishockey-VM. Men för de som vill följa all underhållning som mästerskapet har att erbjuda kan vårt mål-index fungera som en guide till samtliga gruppspelsmatcher. Vi tittar också på var det finns störst chans till powerplay och hur lagen har presterat längre tillbaka i tiden­­”, säger Mattias Hallgrim, marknadschef på Zmarta Group.

Premiärdagen: Ryssland mot Norge ger mest mål, 10 maj kl 16.15
Matchen med störst sannolikhet för många mål är Ryssland mot Norge, den 10 maj klockan 16:15. Här handlar det dock inte om två jämna topplag. Ryssland har ett målsnitt på 4,5 från de två senaste VM, och Norge har ett knapert målfacit från samma period med endast 1,8 gjorda mål per match samt 3,6 insläppta mål i snitt. Senare samma kväll, klockan 20:15, premiärspelar Sverige mot Tjeckien. Den 10 maj finns alltså möjligheten att både se en Sverige-seger och en av VM:s målrikaste (läs största segrar) matcher.

Svängigaste matchen: USA mot Finland, 13 maj 16:15
Den mest underhållande matchen enligt Zmartas mål-index är den mellan USA och Finland. Lagen har dels högt målsnitt och har även släppt in många mål. Under de två senaste VM-turneringarna gjorde USA, med ett målsnitt på 4,2 mål per match, totalt 60 mål och släppte in 32 mål i gruppspelen. Finland, med 3,6 mål i snitt, gjorde 51 mål och släppte in 35 mål. Statistiken talar alltså för att det kan bli en svängig match. Senare samma kväll kl 20:15 spelar Sverige mot Norge och där kan vi få se Tre kronor göra många mål.

Matchen du ska undvika: Slovakien-Tyskland, 15 maj 20:15
Den minst underhållande matchen i ishockey-VM enligt Zmartas mål-index, blir den mellan Slovakien och Tyskland. Med ett målsnitt på 2,2 per match för Slovakien och 2,4 för Tyskland så blir det den här matchen som du på förhand bör undvika. Den 15 maj kl 20:15 har du bättre chans till målkalas om du väljer att se matchen mellan Ryssland och Italien istället.

Powerplay-matchen: Kanada-Tyskland, 18 maj 16:15
Vilken ishockeyfan älskar inte ett riktigt bra powerplay? Zmarta har även tittat på antalet utvisningsminuter som lagen hade per match under VM 2017 och 2018. Högst snitt hade Tyskland med 11,2 utvisningsminuter per match, tätt följt av Kanada som hade ett snitt på 9,4. Så för den som gillar de lite bråkigare matcherna med mycket powerplay så är det lördagen den 18 maj kl 16.15 som gäller.

Gigantmötet: Sverige-Ryssland, 21 maj 20:15
Kanske är det ändå den här matchen som är supermatchen för många? Som i många andra världsmästerskap spelar tradition en stor roll i sammanhanget, och därför har Zmarta även tittat på hur många poäng alla lagen har samlat ihop under samtliga gruppspel mellan år 2000–2018.

Det lag som har tagit flest poäng i gruppspelen i VM mellan 2000–2018 är Kanada (206 p) tätt följt av Ryssland (196 p). Men sett till vilken match som kommer att vara gigantmötet är det den mellan Sverige (188 p) och Ryssland, som tillsammans har plockat hem 384 poäng de senaste 18 åren.

I Grupp A blir gigantmötet mellan Kanada och Finland (379 p). Hade Ryssland och Kanada varit i samma grupp hade det varit toppmötet med hela 398 poäng, kanske får vi se ett möte i slutspelen?

För mer information, kontakta:
Mattias Hallgrim, CMO (marknadsdirektör), Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Metod
Zmarta har under april månad gjort en sammanställning över målstatistik inför ishockey-VM i Slovakien 2019. I sammanställningen har Zmarta tittat på totalt antal gjorda mål per topplag (10 främsta i världsrankingen) under VM 2017 och 2018 för att sedan dividera det med antalet spelade matcher under samma period. I statistiken ingår mål från både gruppspelen och slutspelsmatcherna.

I uträkningen har Österrike, Storbritannien och Italien uteslutits då de inte har spelat i båda VM-turneringarna de senaste två åren och de är heller inte med i topp 10 på IIHF:s världsranking.

För att räkna ut vilken match som blir ”gigant-mötet” har Zmarta tittat på de totala antalet poäng som lagen har samlat ihop i gruppspelen under åren 2000–2018, och för att se vilken match som kommer ge mest powerplay, har Zmarta tittat på statistik för antalet utvisningsminuter som lagen fick i VM 2017 och 2018 för att sedan dividera det med antalet matcher.