Spartipsen som löser vinterresan

Sommaren går mot sitt slut och i många hushåll ekar sparbössan tom efter sommarens äventyr. Att vara tillbaka på jobbet, med ett fyrtiotal veckor till nästa sommarsemester, kan få väntan på nästa stund i solen att kännas olidligt lång. Den privatekonomiska tjänsten Zmarta har sammanställt fem tips som kan ge även den mest panka sommarfirare något att se fram emot. Genom att välja bort till exempel ute-luncher, take away-kaffe och dyra gymkort kan den ressugne spara hela 12 156 kr fram till nyår och få råd att möta solen när Sverige är som mörkast.

När sommarsemestern är slut är det lätt att känna sig nere. En undersökning från 2015 visade att så många som 2 av 5 svenskar känner sig deprimerade när semestern är över[1]. Ett sätt att hitta glädjen i vardagen är att skapa något nytt att se fram emot, och det behöver inte kräva en stor slant på banken. Den privatekonomiska tjänsten Zmarta har undersökt några av svenskarnas vardagliga utgifter och identifierat fem områden där det går att göra besparingar som räcker till en solresa, redan efter nyår.

”Att spara ihop till en resa kan verka som ett tröttsamt och tidskrävande projekt, särskilt när sparbössan är tom efter sommaren. Därför har vi sammanställt fem tips som gör det enklare att integrera sparandet i vardagen och hålla in på småutgifterna”, säger Mattias Hallgrim, marknadsdirektör på Zmarta.

Zmartas uträkning visar att matlådan är det mest effektiva sättet att spara pengar på - under loppet av fyra månader kan man spara upp till 4 800 kronor enbart genom att välja bort uteluncher.

Svensken dricker i snitt 3,2 koppar kaffe per dag[2], så det kommer kanske inte som en överraskning att kaffetermosen är det näst mest effektiva sparsättet. Genom att skippa latten på det lokala fiket till förmån för kaffetermosen kan en besparing på hela 2 936 kr göras fram till nyår. Andra sätt att spara till semestern är att ta bussen till jobbet istället för bilen, träna utomhus istället för på gymmet och äta gröt till frukost istället för ostmackor. Zmartas besparingsförslag för de fem vardagsutgifterna ger en total besparing på 12 156 kronor under fyra månader.

Spara med: Besparing till nyårsafton 2017
Matlåda istället för utelunch 4 800 kr
Välja kaffetermos istället för take away-kaffe 2 936 kr
Välja kollektivtrafik istället för bil 2 296 kr
Träna utomhus istället för på gym 1 196 kr
Äta gröt istället för ostmackor till frukost 928 kr
Totalt 12 156 kr

Mattias Hallgrim, CMO (Marknadsdirektör), Zmarta Group
070 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om Zmartas sparknep

Zmarta har under augusti 2017 undersökt några vanliga utgiftsområden där besparingar kan göras – lunch, frukost, kaffe, transport och träning. En sammanställning av utgifterna har räknats ut för en period på fyra månader (16 veckor). Resultatet har sedan jämförts med billigare alternativ. Undersökningen har satts samman genom informationsinhämtning från publika källor och är i förekommande fall baserad på dagsaktuell information vid tidpunkten då informationen inhämtades.

Innehållet i undersökningen har enbart utarbetats i syfte att informera och innebär ingen förbindelse från Zmartas sida kring informationens aktualitet från tid till annan. Vi på Zmarta gör vårt yttersta för att säkra att det alltid är korrekt uppdaterad information i undersökningen och hemsidan, men ger emellertid ingen, varken uttrycklig eller underförstådd, garanti för undersökningens innehåll, vad gäller korrekthet och/eller fullständighet. Ingenting i undersökningen skall tolkas som råd eller uppmaning från Zmarta att fatta beslut utifrån informationen. Zmarta förbehåller sig rätten att radera, redigera eller lägga till innehåll på hemsidan samt att ta bort hemsidor eller delar av dem utan förvarning om vi anser det nödvändigt.

[1] http://www.dagensanalys.se/2015/08/deppig-efter-semestern-du-ar-inte-ensam/
[2] http://www.expertvalet.se/blogg/2014/08/den-svenska-kaffekulturen