435 bidrag! Göteborgsdramats Manustävling - en rejäl succé!

435 bidrag! Göteborgsdramats Manustävling - en rejäl succé! Göteborgsdramats Manustävling pågick 15 maj - 1 september 2000. Tävlingen var öppen för allmänheten, men riktade sig särskilt till aktiva dramatiker, manusförfattare och andra skrivande yrkesgrupper. Särskilda regler gällde för bl a omfång och innehåll. Andra givna ramar var att manusidén skulle vara nyskriven, utspela sig i Sverige eller våra grannländer och sist men inte minst skildra samtiden. Bidragen bedömdes av en niomannajuryn bestående av: Bo-Erik Gyberg, rektor Högskolan för fotografi och film Carin Hjulström-Livh, manusförfattare, producent MTV Morgan Jensen, manusförfattare, huvudlärare IHTV Magnus Lind, storyliner, dramaturg Carin Mannheimer, dramatiker, regissör Christer Nilson, VD GötaFilm Lisa Ohlin, regissör Janne Wallin, dramachef TV 4 Gunnar Carlsson, distriktschef SVT Göteborg Jurymedlemmarna läste bidragen under ca fyra veckor och valde sedan, efter vissa givna kriterier, ut sina tio absoluta favoriter. Detta var utgångspunkten för den heldags jurydiskussion vi hade fredagen den 13 oktober. Juryn beslöt slutligen enhälligt att nominera 6 bidrag. Beslutet är inte möjligt att överklaga. De nominerade sex bidragen (utan inbördes ordning): En av de här sex författarna kommer att vinna förstapriset på 100 000 kronor! Sara Andersson "Den ljusnande framtid är min" Niclas Ekström och Jakob Vasell "Bröderna Wannabe" John Fiske "Veteranerna" Claes Fürstenberg "Audrey Ford" Mats Holm "Åklagarens hund" Anders Nyman "Ängeln i flaskan" Författarna får en "nomineringspeng" om 20 000 kr. I den summan ingår en option i fem månader samt utvecklingsarbete med bidraget. Den 8 december ska författarna lämna in sitt utvecklade material. Juryn kommer sedan att läsa över jul och nyår för att återsamlas till ett nytt jurymöte i januari. Då ska juryn enas om vem som vinner förstapriset i Göteborgsdramats Manustävling och tilldelas prissumman 100 000 kronor. Vem av de sex författarna det blir offentliggörs i samband med Göteborg Film Festival första veckan i februari. För ytterligare information kontakta: Olle Langenius Carin Hjulström-Livh Christer Nilson VD MTV Produktion Prod MTV Prod VD GötaFilm 031 - 721 21 00 031 - 721 21 00 031-82 55 70 MTV Produktion är en skandinavisk underhållningskoncern med verksamhet främst inom affärsområdena TV- produktion och ICE, Information, Kommunikation och Underhållning. Kunder är de skandinaviska TV-kanalerna och det skandinaviska näringslivet. MTV Produktion är en ledande innehållsleverantör i den nya ekonomin. MTV PRODUKTION AB (Publ), 433 87 JONSERED, TEL (46) 31 721 21 00, FAX (46) 31 795 73 49 Styrelsens säte: GÖTEBORG, Organisationsnummer: 556333-4662 Hemsida: www.mtv.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00620/bit0002.pdf