MTV Produktion har säkrat order på 70 miljoner inklusive licenser av RIKET till Holland och Belgien. MTV Produktion har haft en framgångsrik månad med flera ombeställningar och nyförsäljningar. Jarowskij har fått en beställning på en dramaserie i fyra entimmes-episoder baserad på Gellert Tamas prisbelönta bok: "Lasermannen" som skall produceras för SVT. "Lasermannen är ett prestigeprojekt, delvis beroende på storleken men framför allt på grund av ämnets tyngd. Vi belyser en av de viktigaste perioderna och mest obehagliga företeelserna i vår nutidshistoria", säger Jan Zachrisson, kreativ chef för MTV Produktion-koncernen. Riket, som har premiär på SVT lördagen den 27 november, är ett stort underhållnings- och realityformat som utspelar sig på 1300-talet. Trots att serien inte har haft premiär och formatet inte har lanserats fullt ut internationellt så har det redan sålts till Frankrike (TF1) och nu också till Holland (Ned 1) och Belgien (VRT/TV1). "Försäljningen av Riket i Holland och Belgien stärker oss ytterligare och är en bekräftelse på att Riket är ett av de starkaste formaten på marknaden just nu" säger MTV Produktions VD och koncernchef Patrick Svensk. Riket produceras i Sverige av Jarowskij för SVT och är ett format utvecklat av Jarowskij efter en idé av Troja Format. Som komplement till ovanstående affärer har MTV Mastiff i Norge fått en order på en ny säsong av norska Fab Five "Homsepatrullen", Mastiff Media i Danmark likaså på "Sjätte Sinnet" och MTV Mastiff Sverige skall producera NRJ Radio Awards för TV3 och ZTV. Dessutom ingår ett flertal produktioner som vi ännu inte kan släppa namn eller kanal på i de 70 miljonerna. För ytterligare information kontakta: Patrick Svensk VD, MTV Produktion AB 0708-66 07 30 Susanna Laursen Koncernekonomichef, MTV Produktion AB 0704-31 21 10 MTV Produktion AB bedriver utveckling, produktion och försäljning av TV-program under varumärkena MTV Mastiff, Mastiff Media, Jarowskij och Kajak i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Polen. Dotterbolaget MTV Mastiff International säljer koncernens och andra produktionsbolags program och rättigheter på den internationella marknaden med kunder i drygt 50 länder. MTV PRODUKTION AB (Publ), Box 27034, Magasin 1, Frihamnen 102 51 Stockholm, HEMSIDA: www.mtv.se TEL +46 (0)8 527 270 00, FAX +46 (0)8 527 270 01 STYRELSENS SÄTE: STOCKHOLM, ORGANISATIONSNR: 556333-4662 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/12/20041112BIT21330/wkr0010.pdf