zoovillage.com satsar på kompetens från detaljhandeln - rekryterar logistikchef från H&M zoovillage.com utmanar e-handelns dåliga rykte och rekryterar Claes Heurlin som ny logistikchef och Stefan Söderberg som ny inköpschef. Claes var tidigare logistikansvarig på H&M och Stefan kommer senast från en tjänst som produktchef på klädmärket Boomerang. Målet är att stärka företagets detaljhandelskompetens. Utredningsföretaget Gartner Group spår att 95 procent av e- handelsföretagen kommer att försvinna inom ett par år. Vinnare är de företag som säljer väl profilerade produkter som kompletterar handeln i butik, samt förstår att vårda sin relation till kunderna. - Många e-handelsföretag verkar tyvärr nonchalera logistikfrågor och kundservice, medan traditionella butiker har en långvarig tradition av att vårda sina kundrelationer. Med Claes och Stefans kunskaper tar zoovillage.com tillvara de bästa erfarenheterna från detaljhandeln, säger Gustaf Öhrn, VD zoovillage.com. zoovillage.com har sedan starten i november 1999 valt att växa långsamt, samt att prioritera ett noga utvalt sortiment och snabba leveranser. När företaget nu expanderar på den europeiska marknaden är det ett naturligt steg att förstärka företaget med erfarna medarbetare som kan logistik och inköp inom detaljhandeln. Claes Heurlin är civilekonom från Lunds Universitet. Sedan mitten av 1990- talet har han arbetat på flera poster inom H&M. Bland annat som inköpsekonom, med textilproduktion i Kina och som sektionschef för L.O.G.G Dam. Nu senast arbetade Claes med logistikfrågor och e-handelsrelaterade projekt på koncernövergripande nivå. Stefan Söderberg har under flera år arbetat med H&M:s streetwearlinje Rocky, bland annat med inköp. Han har också arbetat som produktchef på Dockers både i Sverige och Holland, med ansvar för design och produktutveckling. Senast kommer Stefan från Boomerang International, där han arbetat som produktchef med ansvar för design och produktion. - zoovillage.com har en stark affärsidé och en spännande målgrupp. Företaget befinner sig i ett intressant uppbyggnadsskede där jag och Stefan kan bidra med våra erfarenheter från detaljhandeln. Min första uppgift blir att etablera enkla och stabila logistiklösningar som garanterar pålitliga leveranser till zoovillage.coms kunder, säger Claes Heurlin. För ytterligare information kontakta: Johanna Friman, marknadschef zoovillage.com Tel: 08-459 74 19 eller 0706-59 74 19, johanna.friman@zoovillage.com Pressbilder finns att hämta på: www.se.zoovillage.com/press/index.asp Fakta om zoovillage.com zoovillage.com är en svensk streetwearbutik på nätet och valdes till Sveriges bästa klädsajt av tidningen Vision 00-05-03. Sajten hade i april 2000 cirka 70 000 besökare och är en mötesplats för människor som är intresserade av mode, musik och klubbkultur. zoovillage.com kombinerar redaktionellt innehåll med försäljning. Exempel på varumärken är; Evisu, Stussy, Lady Soul och PNB Nation. zoovillage.com utmärks av medarbetare som kommer från och lever i samma kultur som kunderna. Majoriteten av zoovillage.coms kunder har inte på bostadsorten tillgång till de märken företaget erbjuder. En undersökning gjord av zoovillage.com visar att cirka 85 procent av kunderna kommer från mindre och mellanstora städer. Största ägare är Speed Ventures. Övriga större delägare är grundarna Tomas Blarck och Pekka Östman, vilka fortfarande arbetar i företaget. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/24/20000524BIT00040/bit0002.pdf