Elracere på specialdæk fra Michelin

Når FIA’s nye Formula E-serie efter planen kører det første race i Beijing til september, er det med Michelin som dækpartner. Dermed udstyres elracerne med ét avanceret, standarddæk, der bl.a. yder optimalt på både våd og tør vej.

Den 13. september køres det første løb i motorsportens nye klasse for elektriske ’single-seat’ racere i Beijing, Kina. FIA Formula E Championship er elbilernes svar på Formel 1 og hører til under samme organisation, Fédération Internationale de l’Automobile.

I forbindelse med etableringen af et verdensmesterskab for eldrevne superracere har FIA valgt Michelin som eksklusiv teknisk partner og dækleverandør de første to sæsoner. Valget skyldes bl.a. Michelins tekniske ekspertise og store erfaring med initiativer inden for bæredygtig mobilitet.

Michelin Pilot Sport EV hedder det dæk, som Michelin har udviklet specielt til Formula E. Dækket byder på en række tekniske landvindinger. Blandt andet er det smallere og højere end dæk, der normalt anvendes på ’single-seat’ racerbiler. Det skyldes ambitionen om at udvikle et dæk med lav rullemodstand og mindre energitab pga. kontakten med vejen.

- Et smallere dæk giver lavere friktion mod underlaget, men det er også mere aerodynamisk. Til sammen bidrager det til at nedbringe bilernes energiforbrug og giver dem en længere rækkevidde, forklarer Nicolas Goubert, teknisk direktør i Michelin Motorsport.

Dækket er naturligvis også specialudviklet til elbilers – og særligt elracernes – enorme, konstante drejningsmoment, som bliver leveret fra det øjeblik speederen trædes ned.

Fra laboratorium til almindelig vej
Med Michelin Pilot Sport EV får holdene i Formula E ét dæk til alle baneforhold. Den nye racerserie byder nemlig kun på en dæktype uanset, om det regner, sner eller solen skinner. Altså et dækmønster til alle vejrmæssige forhold på banen.

Dermed kommer dækket tættere på de egenskaber, som et normalt bildæk tilbyder – nemlig sikkert vejgreb på mange forskellige underlag. Alligevel er tale om et high performance racerdæk, som leverer vejgreb og smidighed på niveau med racerbilers velkendte ’slicks’ i tørvejr og de typiske regnvejrsdæk i regnvejr.

- Ideerne til Michelin Pilot Sport EV er hentet fra vores erfaringer med hybrid-dæk, som vi har udviklet til 24-timers løbet Le Mans. Men med dækket til Formula E går vi skridtet videre. Der findes ingen dæk med mønster, som sikrer samme høje performance som Pilot Sport EV, siger Nicolas Goubert.

Et talende dæk
En anden nyhed ved Michelin Pilot Sport EV er brugen af RFID-chip, som er indbygget i dækkets sidevæg. I første omgang bruges chippen til at registrere og identificere hvert enkelt dæk, som Formula E-holdende anvender. Men RFID-teknologien rummer interessante perspektiver, som rækker ud over kontrolinformation.

”RFID byder på et hav af anvendelsesmuligheder. F.eks. kan chippens hukommelse bruges til at opsamle data om bilens bevægelser, og hvordan dækkene bruges. Den viden kan kombineres med information om temperatur og dæktryk. I praksis vil det kunne give et fuldkomment billede af det ’liv’, som et dæk har levet,” forklarer Nicolas Goubert.

Michelin forventer at bruge de kommende løb i Formula E-serien som testlaboratorium for virksomhedens udvikling af dæk til elbiler. Både til racerbanen og til almindelig vej. I forvejen er Michelin Pilot Sport EV blevet skabt sideløbende med Michelin nye energidæk til almindelige elbiler, Michelin Energy EV. Det findes i dag på markedet og er originalmonteret på elbilen Renault Zoe. Dækket har 20 pct. lavere rullemodstand, hvilket øger elbilens rækkevidde med op til seks pct.

For mere om FIA’s Formula E og Michelins dæk biler til elbiler:
www.fiaformulae.com/multimedia/michelin-tyre-test
www.fiaformulae.com/multimedia/ho-pin-tung-test-drive-video
www.fiaformulae.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Om Michelin
Michelins mission er at bidrage til konstant at forbedre varer og mennesker mobilitet ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle typer af køretøjer, f.eks. biler, cykler, entreprenørmaskiner, fly, jorbrugsudstyr, lastvogne, motorcykler og den amerikanske rumfærge. Michelin udgiver også vejkort, rejse-, restaurant- og hotelguider samt tilbyder elektroniske rejsetjenester på viamichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrig. Michelin driver virksomhed i mere end 170 lande med 111.200 ansatte, heraf cirka 300 i Norden. Nærmere information på: www.michelin.com eller www.michelin.dk.

Citater

Nicolas Goubert, teknisk direktør i Michelin Motorsport