MICHELIN AXIOBIB 2

Dækserien Michelin AxioBib 2 er udviklet til medium/high power traktorer og byder på den højeste belastningskapacitet i sin klasse.

I de seneste år har medium/high power traktorer udviklet sig. De bruges mere intensivt, der efterspørges bedre præstationer, og de benyttes i længere tid på vejen i takt med, at brugerne forsøger at øge deres produktivitet. Samtidig vil landbrugerne have mulighed for at kunne bruge smallere fælge, der oftes er monteret på de lidt ældre traktorer. Michelin AxioBib 2 er svaret på de to ønsker.

Dækserien er specielt beregnet til brug, hvor der er behov for høj trækkraft og komfort, og som regel sammen med traktorer med stort drejningsmoment. Serien består af fire størrelser, med to specielt beregnet til pløjning:

Michelin AxioBib 2 VF 540/65 R30 158D/155E TL
Michelin AxioBib 2 VF 650/65 R42 174D/171E TL

Michelin AxioBib 2 VF 620/75 R30 172D/169E TL – Nyhed
Michelin AxioBib 2 VF 650/85 R42 183D/180E TL – Nyhed

Dækserien Michelin AxioBib 2 tilbyder den højeste belastningskapacitet i sin klasse sammen med høj trækkraft i marken og er fuld kompatibilitet med automatisk lufttryksreguleringl.

1. Markedsleder i belastningskapacitet uden at gå på kompromis med komforten
Dækserien kan tilbyde nye tekniske funktioner, og sammenlignet med konkurrenterne har AxioBib 2 det højeste belastningsindeks. Maskiner udstyret med disse dæk kan klare højere belastning eller arbejde med endnu lavere lufttryk for at beskytte jorden, hvilket sparer tid og brændstof samt optimerer udbyttet – det fører alt sammen til større effektivitet.

2. Høj trækkraft i marken
Dækserien AxioBib 2 har en længere kontaktflade, der giver 19 procent større kontakt med underlaget[1]. Antallet af mønsterklodser i kontakt med underlaget er blevet øget, og det betyder, at traktoren kan udnytte op til 35 procent mere af motoreffekten i forhold til den tidligere serie.

Desuden er de nye AxioBib 2 de første på markedet. Dækkene er beregnet til pløjning i furen på high power traktor, en proces der kræver et ”smallere” dæk for at passe i furen med maksimalt greb, når man bruger et dæktryk under 1 bar.

3. Kompatibelt med standardmonteret automatisk luftryksregulering samt NRO-mærket
Landbrugere, der vælger at bruge automatisk lufttryksregulering, kan benytte alle dæktryk til at opnå optimale præstationer uanset forholdene, både på vej og i mark. Dækserien AxioBib 2 tillader dæktryk helt ned til 0,6 bar, noget Michelin er først med. Serien øger antallet af Michelin Ultraflex-lavtryksdæk, hvilket kan øge landbrugerens udbytte med op til fire procent[2].

Hertil kommer, at 650/65 R 42 Michelin AxioBib 2 ikke bare er det eneste dæk, der passer til fælgstørrelser anbefalet af ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), men at det nu også er mærket ”NRO” (Narrow Rim Option). Denne mærkning gør det muligt at vælge en smallere fælg, end hvad ETRTO normalt giver mulighed for til IF- og VF-dæk. Det øger mulighederne for at bruge dækkene på eksisterende traktorer. Denne dækstørrelse monteres normalt på 23-tommer fælge, men takket være NRO-mærkningen kan de også monteres på 20- eller 21-tommer fælge.

[1] Interne test udført i juni 2016 med standarddæk
[2] Jf. undersøgelse fra Harper Adams University

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com