Michelin Primacy 4 sætter ny standard

Højeste sikkerhedsniveau fra første til sidste kilometer. Michelin Primacy 4 er nu klar til det danske marked.

På biludstillingen i Frankfurt sidste år præsenterede Michelin det nye Primacy 4 sommerdæk. Dækket er resultat af tre års udviklingsarbejde og leverer toppræstationer på våd vej – ikke bare som nyt, men også, når det er slidt ned mod lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde.

Dermed afspejler Primacy 4-dækket Michelins ambition om at udvikle dæk, som præsterer i top, også når de er slidte. I Primacy 4 benytter Michelin den nyeste generation af elastomer. Kombineret med et nyt mønsterdesignet med kantede og spændstige riller, der effektivt fjerner vand, giver det et stærkt vejgreb og gode bremseegenskaber på våd vej - uanset, om dækket er nyt eller slidt.

Sammenlignet med konkurrerende dæk i dimensionen 205/55 R16 91V bremser Michelin Primacy 4 i gennemsnit 0,9 meter kortere[1] på våd vej som nyt. Som slidt er bremselængden hele 2,8 meter kortere end konkurrenterne[2] på våd vej.

Også, når det kommer til holdbarhed over tid, overgår Michelin Primacy 4 konkurrenterne. Dækket holder i gennemsnit 18.000 kilometer længere[3], og afspejler konkret Michelins strategi om, at bilisterne skal kunne køre sikkert gennem hele dækkets levetid – helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Med Michelin Primacy 4 bliver det nu også lettere at se, hvor slidt ens dæk er. Udover en markering i dækkets skulder hjælper en Michelin-markering i bunden af mønstersporet med at finde og aflæse slidniveauet.

Michelin Primacy 4 findes i 64 forskellige størrelser:

7 størrelser i 15”; 17 størrelser i 16”; 30 størrelser i 17”; 10 størrelser i 18”

[1] Nye og slidte (slidt er lig med 2 mm mønsterdybde) med 205/55 R16 91V ligger Michelin Primacy 4 i test over den europæiske grænse for vejgreb på våd vej, R117.
[2] Bremsetest på våd vej mellem 80 og 20 km/t udført af TÜV på vegne af Michelin (juni og juli 2017). Dimension 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Sammenligning med Bridgestone Turanza T001 Evo, Continental Premium Contact 5, Dunlop Bluresponse, Goodyear Efficient Grip Performance og Pirelli Cinturato P7 Blue.
[3] Test foretaget af DEKRA Testcenter på vegne af Michelin (juni og juli 2017) i dimensionen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Sammenligning med Bridgestone Turanza T001 Evo, Continental Premium Contact 5, Dunlop Bluresponse, Goodyear Efficient Grip Performance og Pirelli Cinturato P7 Blue. Holdbarhedstesten blev gennemført ved normal kørsel (D50) i 10.000 km og en anslået livslængde på 1,6 mm.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk