Nye MICHELIN PRIMACY 4

Sikkerhet fra første til siste mil. Nå kommer Michelin Primacy 4 til det norske markedet.

På bilmessen IAA i Frankfurt, presenterte Michelin sitt nye Michelin Primacy 4-dekk. Tre års utviklingsarbeid har resultert i et dekk som presterer veldig bra på våte veier, fra første stund og helt frem til mønsterdybden er slitt ned til den lovlige minimumsgrensen på 1,6 millimeter. Dekket oppfyller dermed kravet om å prestere på et høyt nivå etter at det er slitt.

Takket være bruk av den siste generasjonen av elastomer, gir nye Michelin Primcacy 4 veldig godt grep på våte veier. For å oppnå dette nivået av veigrep har dekkmønsteret blitt optimalisert med en ny design. Mer vinklede og mindre spisse spor sørger for å lede vann bedre vekk når dekket er slitt. Dermed har Michelin Primacy 4 veldig gode bremseegenskaper ved nedbremsing på våt veibane, både når det er nytt og når det er slitt.

Sammenlignet med konkurrentenes dekk i 205/55 R16 91V-dimensjonen, har det nye Michelin Primacy 4-dekket gjennomsnittlig 0,9 meter kortere bremselengde enn konkurrentenes[1]. Når det er slitt, er bremselengden for Michelin Primacy 4 totalt 2,8 meter kortere enn konkurrentens dekk[2].

Med nye Michelin Primacy 4 har det også blitt enklere å lese av hvor slitt dekket er. Foruten en markering i dekkskulderen har dekket også en Michelin-merking i bunnen av dekkmønsteret, noe som gjør at man lettere finner mønsterdybdeindikatoren og enklere kan lese av slitasjen på dekket.

Sammenlignet med sine direkte konkurrenter holder nye Michelin Primacy 4 i gjennomsnitt 18 000 kilometer lengre[3]; noe som bekrefter det nye dekkets holdbarhet over tid. Nye Michelin Primacy 4 er et konkret bevis på Michelin-gruppens strategi; kundene må kunne kjøre sikkert under hele dekkets levetid, helt ned til den lovlige minimumsgrensen på 1,6 millimeter for sommerdekk.

Michelin Primacy 4 blir lansert i 64 størrelser fra og med januar i 2018.

Michelin Primacy 4 kommer att lanseras i 64 storlekar från och med januari 2018.

7 størrelser i 15”
17 størrelser i 16”
30 størrelser i 17”
10 størrelser i 18”

[1] Nye og slitte (slitte vil si 2 millimeter mønsterdybde) med 205/55 R16 91V MICHELIN PRIMACY 4, er over den europeiske grensen for grep på våt veibane, R117.
[2] Bremsetest på våt veibane mellom 80 og 20 km/t, utført av TÜV på oppdrag fra Michelin, mellom juni og juli 2017, i dimensjonen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7 der man sammenlignet MICHELIN PRIMACY 4 med konkurrentene BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO, CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5, DUNLOP BLURESPONSE, GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE, PIRELLI CINTURATO P7 BLUE.
[3] Test utført av DEKRA TEST CENTER på oppdrag for Michelin, mellom juni og juli 2017 i dimensjonen 205/55 R16 91V på en VW Golf 7 der man sammenlignet MICHELIN PRIMACY 4 med konkurrentebe BRIDGESTONE TURANZA T001 EVO, CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 5, DUNLOP BLURESPONSE, GOODYEAR EFFICIENT GRIP PERFORMANCE, PIRELLI CINTURATO P7 BLUE. Holdbarhetstesten gjennomføres ved normal kjøring (D50) i 10 000 km og en estimert levetid på 1,6 millimeter.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)