Nye innovationer fra Michelin på biludstillingen i Frankfurt

Den 15. september er det tid til et af årets store højdepunkter - den internationale biludstilling i Frankfurt. På årets messe præsenterer Michelin en række spændende nyheder, blandt andet det nye sportsdæk MICHELIN Pilot Sport 4 og terrændækket BFGoodrich All-Terrain T/A KO2. Derudover: MICHELIN CrossClimate, Michelin Acoustic samt Michelin Tyre Design Studio.

MICHELIN Pilot Sport 4 køreglæde og sikkerhed i ét
Den nye generation af sportsdæk, der tilbyder en unik kombination af sikkerhed og køreglæde. Dækket tilpasser sig underlaget takket være et samarbejde mellem dækkets struktur, det innovative dækmønster baseret på Michelins erfaringer fra motorsport, blandt andet Formula E, og dækkets materialesammensætning. MICHELIN Pilot Sport 4 er baseret på en række innovationer:

Hurtig og præcis respons: Den nye Dynamic Response-teknologi består i et bæltelag, der er en hybrid mellem aramid og nylon, som garanterer optimal styrekontrol og respons. Det lette kompositmateriale har høj densitet, er meget formstabilt og fem gange så stærkt som stål, hvilket resulterer i maksimal kontrol af centrifugalkræfterne, og i at dækket bevarer sin kontaktflade mod underlaget, selv ved meget høje hastighed.

Sikkerhed og bremseevne på våd vej: Forbedrede præstationer på vådt underlag takket være en ny gummiblanding med særlige funktionelle elastomerer og silica. Desuden sikres effektiv dræning af vandet på vådt underlag takket være de brede og dybe langsgående kanaler.

Lang levetid og brændstofeffektivitet: Den nye gummiblanding bevirker også, at dækkets levetid og brændstofeffektivitet er blevet forbedret sammenlinget med forgængerne.

MICHELIN Pilot Sport 4 lanceres i 19 dimensioner i 17 til 19 tommer i løbet af 2016. De fleste af dimensionerne vil kunne fås allerede i januar 2016.

MICHELIN CrossClimate til sommer og vinter
MICHELIN CrossClimate er dækhistoriens første sommerdæk med vintercertificering. Siden lanceringen i maj 2015 har dækket haft stor succes og forventes at sælge 30 procent over salgsmålet inden årets udgang. Dækket har skabt stor interesse hos flere bilfabrikanter i Europa som et alternativ til originalmonteringen. Flere store internationale virksomheder har også valgt dækket til deres bilflåder. MICHELIN CrossClimates præstationer skyldes en kombination af:

- En innovativ gummiblanding, der tilpasser sig efter ujævnheder i underlaget, selv ved lave temperaturer.

- Et unikt v-formet dækmønster, som kombineres med selvblokerende 3D-lameller for at øge vejgrebet.

Dækket er A-mærket i henhold til EU's mærkning af dæk, hvad angår greb på våd vej.

BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 til rigtig barske kørselsforhold
Det nye terrændæk BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 er et ekstremt robust dæk udviklet til barske kørselsforhold, især på asfalt, stenede grusveje, ler og sne. Dækket har lang levetid og giver godt greb på våd vej samt stabilitet. Et par af dækkets nøgleegenskaber:

20 procent stærkere dæksider: Sammenlignet med forgængeren, som stadig er værdsat på grund at sin robusthed, har BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 stærkere dæksider og dermed bedre præstationer i terræn.

Bedre trækkraft: I terræn har BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 10 procent bedre greb i ler og 19 procent bedre greb i sne sammenlignet med den forrige generation.

Flere kilometer on-/offroad: Levetiden er dobbelt så lang på grusveje for BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 sammenlignet med forgængeren. Selv på asfaltveje er levetiden forbedret med 15 procent, det samme er præstationerne.

Michelin Acoustic større komfort med mindre støj
Mercedes-Benz har valgt MICHELIN Pilot Sport 3 med Michelin Acoustic-teknologi som standardudstyr til Mercedes-AMG S-klasse sedan og coupé i Europa. Den nye teknologi reducerer støj inde i bilen med 15-20 procent ved at absorbere den støj, der genereres af dækkets kontakt med ujævnheder i vejbanen, og giver derfor en bedre køreoplevelse og øget komfort for både fører og passagerer. Michelin Acoustic-teknologien indebærer, at man tilsætter et polyuretanskum indvendig i dækket, som absorberer støj, der opstår ved kontakten med vejbanen og dens ujævnheder.

Michelin Tyre Design Studio
Et dæk er en kombination af komplekse materialer, som udfylder en række vigtige funktioner, og et lige så komplekst arbejde med designet. Den mindste ændring i designet af fx dækmønsteret kan påvirke dækkets præstationer. Derfor skal design- og teknikteamet samarbejde gennem hele udviklingsprocessen for at finde innovative løsninger sammen. Michelin Design Studio består af et team på 16 personer på tre kontinenter, og på dette års biludstilling i Frankfurt vil teamets arbejde fra de seneste 12 år blive udstillet, dels i form af en udstilling af dæk, dels gennem bogen ”Concept Tyres Book”. Michelin Design Studio har i år også samarbejdet med Bugatti omkring designet af de dæk, der sidder på den konceptbil, som bilfabrikanten vil præsentere i Frankfurt.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk