Stor dansk interesse for Michelin CrossClimate

Michelins CrossClimate-dæk, der forener sommer- og vinterteknologi i ét dæk, har fået en forrygende start på det danske marked. Både forbrugere og forhandlere har i stor stil taget dækket til sig.

Et pænt stykke over det estimerede salg! Så kort kan den store, danske interesse for Michelins nye CrossClimate-dæk beskrives. Dækket kom på markedet i maj i år. Og Michelin melder om overvældende interesse fra såvel landets dækforhandlere som bilister, der i den grad har taget nyheden om et sommerdæk med godkendte vinteregenskaber til sig.

- Vi vidste på forhånd, at CrossClimate var en nyhed, som passede rigtig godt til det danske marked og de vinterforhold, vi har herhjemme. Alligevel er vi lidt overraskede over, hvor flot modtagelsen har været. Vores salgstal viser, at vi ligger markant over salgsmålet, og vi kan se, at der er bred interesse hos forbrugerne for et sommerdæk, som også fungerer rigtig godt om vinteren, siger Peter Qvist, salgschef for Michelin i Danmark.

Forhandlerne bakker op
Også ude blandt landets dækcentre har man bemærket, at Michelins nye dæk har fanget bilisternes opmærksomhed. Særligt i og omkring de større byer er efterspørgslen større end forventet, forlyder det.

”Vi har oplevet rimelig stor efterspørgsel, især til mindre biler med lavt kørsels behov. Min oplevelse er, at mange har set Michelins reklamer og så efterspurgt på dækket for at høre, om det virkelig er så godt, som tests og reklamerne siger. Hos os har vi solgt flest Michelin CrossClimate til kunder med lavt kilometertal og meget bykørsel, og vi får meget positive tilkendegivelser på både komfort og lavt støjniveau”, siger Jakob Kahr, ejer og daglig leder hos Kvik Center Randers.

Den udlægning bakkes op af Brian Andersen, indkøber hos Quick Pot.
”Der har været en større efterspørgsel, end vi havde regnet med. Især fra private bilister i de større byer, ikke mindst Københavnsområdet. Kombinationen af Michelin brandet og CrossClimate giver en forventning om et produkt af høj kvalitet”, siger han.

Vintergodkendt sommerdæk
Michelin CrossClimate er det første dæk, som forener sommer- og vinterteknologi i ét og samme dæk. Dækket er også det første sommerdæk, som opfylder kriterierne for at få vintermærkningen, 3PMSF (3 Peak Mountain Snowflake).

- Særligt for de ca. 15 pct. af de danske bilister, som kører med sommerdæk eller helårsdæk om vinteren, er CrossClimate en ny mulighed for at stå godt fast, uanset årstiden. Det bekræfter vores egne tests, men også de test, som det anerkendte, uafhængige tyske testinstitut TÜV har lavet, siger Peter Qvist.

TÛV’s tests[1] viser bl.a., at Michelin CrossClimate matcher et vinterdæk, når det handler om fremkommelighed og sikkerhed på snedækket vej. TÜV’s testresultater har da også fået FDM Motor til at konkludere, at ”CrossClimate ligner et dæk, der nærmest passer perfekt til danske kørselsforhold.”

CrossClimate supplerer Michelins eksisterende udvalg af sommer- og vinterdæk.

Dækket findes i dag i 23 forskellige størrelser fra 15-17 tommer. Yderligere dimensioner kommer på markedet allerede til næste år. Mere om Michelin CrossClimate eller Michelin/CrossClimatePress

Til bilister, der ofte eller regelmæssigt kører i tungere sne og is eller tager bilen til skituren i Sverige, Norge eller sydpå, har Michelin, uanset vinteren, svaret. Det, i form af prisvindende vinterdæk med Michelin Alpin A4, Alpin 5 og Pilot Alpin PA4.

[1] Se www.crossclimate.michelin.co.uk/media-gallery/tuv-independant-test.html.

Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin arbejder målrettet for at forbedre bæredygtig mobilitet for gods og mennesker ved at udvikle, fabrikere og sælge dæk til alle former for køretøjer. Michelin tilbyder også innovative B2B-tjenester, digitale services og udgiver rejseguides, hotel- og restaurantguides, vejkort og geografiske kort. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrig. Selskabet har 112.300 ansatte i 170 lande og har 68 produktionsanlæg i 17 lande. Dertil kommer Michelins teknologicentre i Europa, Nordamerika og Asien, hvor forskning og udvikling sker. Se mere på www.michelin.com eller www.michelin.dk

Citater