Aktia nostaa profiiliaan vastuullisena sijoittajana

28.2.2017 klo 15.30

Aktia sitoutuu entistä vahvemmin vastuulliseen sijoittamiseen aloittaessaan ISS-Ethixin kanssa yhteistyön, joka tukee Aktian mahdollisuuksia vaikuttaa sen sijoituskohteina oleviin yhtiöihin ja tutkia niiden toimintaa.

ISS-Ethix valvoo ja arvioi yhtiöitä maailmanlaajuisesti lähtökohtana liiketoiminnan vastuullisuuteen liittyvät näkökulmat. ISS-Ethixin avulla Aktia voi aktiivisemmin tutkia yhtiöitä, jotka eivät täytä kansainvälisiä ympäristö-, yhteiskunta- tai hyvän hallintotavan normeja.

ISS-Ethix tarkastaa säännöllisesti Aktian sijoitussalkut löytääkseen osake- ja yrityslainaomistukset normeja rikkoneissa yhtiöissä.

- Yhteistyön myötä Aktian toiminta nousee vastuulliselta sijoittajalta ja omistajalta nykyisin edellytettävälle tasolle, toteaa johtaja Markus Lindqvist, joka vastaa mm. vastuullisen sijoittamisen aktiviteettien koordinoinnista Aktiassa.

Vastuullisuus on jo pitkään kuulunut Aktian arvoihin. Aktia on vuodesta 2006 alkaen noudattanut omia vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vuonna 2010 Aktia allekirjoitti YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet (PRI), ja Aktia on vastuullista sijoittamista Suomessa edistävän Finsif r.y.:n jäsen.

- Sijoitusprosessimme on jo aiemmin ottanut huomioon ympäristöä, yhteiskuntaa ja hyvää hallintotapaa koskevat tekijät. Yhteistyö ISS-Ethixin kanssa vahvistaa aktiivisen ja vastuullisen omistajan rooliamme, sanoo salkunhoitaja Anders Thylin, joka toimii vastuullisuuskysymysten koordinaattorina Aktia Varainhoidossa.

Markus Lindqvist, johtaja, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6846
Anders Thylin, salkunhoitaja, Aktia Varainhoito Oy, puh. 010 247 6587

Aktia-konserni tarjoaa asiakkailleen yksilöllisiä ratkaisuja laajasta pankki-, varainhoito-, vakuutus- ja kiinteistönvälityspalvelujen valikoimastaan. Konsernin maantieteelliseen toiminta-alueeseen kuuluvat Suomen rannikko, pääkaupunkiseutu ja sisämaan kasvukeskukset. Aktialla on noin 350 000 asiakasta, joita palvellaan 45 konttorissa, verkossa ja puhelimitse.