Aktia höjer sin profil som ansvarsfull investerare

28.2.2017 kl. 15.30

Aktia stärker sitt engagemang som ansvarsfull investerare och inleder samarbete med ISS-Ethix kring påverkan i och granskning av de bolag Aktia investerar i.

ISS-Ethix övervakar och bedömer bolag världen över utgående från ansvarsfullhetsaspekter. Via ISS-Ethix kan Aktia aktivare granska och påverka de bolag som inte lever upp till internationella normer angående miljö, samhälle och god förvaltningssed.

ISS-Ethix granskar regelbundet Aktias portföljer och identifierar innehav i aktier och företagslån där bolagen haft normkränkningar.

- Med detta samarbete tar Aktia ägarskapsfrågorna till en nivå som idag förväntas av en ansvarsfull investerare, konstaterar direktör Markus Lindqvist som ansvarar bl.a. för koordineringen av aktiviteter angående ansvarsfullt investerande i Aktia.

Ansvarsfullhet har länge ingått i Aktias värderingar. Aktia har haft egna principer för ansvarsfullt investerande sedan 2006. Aktia undertecknade FN:s principer för ansvarsfullt investerande (PRI) 2010 och är medlem av organisationen Finsif r.f. som främjar ansvarsfullt investerande i Finland.

- Vi beaktar sedan tidigare faktorer som berör miljön, samhället och god förvaltningssed som en del av vår placeringsprocess. Samarbetet stärker vår roll som aktiv och ansvarsfull ägare, säger Anders Thylin, portföljförvaltare och koordinator av ansvarsfullhetsfrågor inom Aktia Kapitalförvaltning.

Mera information

Markus Lindqvist, direktör, Aktia Bank Abp, tfn 010 247 6846
Anders Thylin, portföljförvaltare, Aktia Kapitalförvaltning Ab, tfn 010 247 6587

Aktiakoncernen erbjuder sina kunder ett brett urval av lösningar inom bank, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Koncernens geografiska verksamhetsområde ligger på den finländska kusten, i huvudstadsregionen och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 350 000 kunder betjänas av 45 kontor samt via webben och per telefon.