Cisionin toukokuun top-blogilistaus esittelee maamme suosituimmat kulttuuriaiheiset blogit

Ykkössijalle nousi Alaston kriitikko -blogi.

Kesän runsasta kulttuuri- ja tapahtumatarjontaa ennakoiden Cision listasi toukokuussa maamme suosituimmat kulttuuriblogit. Listan kärkisijalle nousi postauksissaan mm. näyttelykuvia ja -arvosteluja käsittelevä Alaston kriitikko -blogi. Kolmen kärkeen sijoittuivat lisäksi nimensä mukaisesti teatteriaiheeseen painottunut Teatterikärpäsen puraisuja ja taidehistoriaan keskittyvä Hurmioitunut-blogit. Cision listasi Suomen suosituimmat kulttuuriblogit viimeksi maaliskuussa 2014.

Kulttuuriblogien top 10 -lista Suomessa toukokuussa 2016
(Lähde: Cision Finland Oy)

1. Alaston kriitikko
2. Teatterikärpäsen puraisuja
3. Hurmioitunut
4. Kaponieeri
5. Kujerruksia
6. Herrasmiehen päiväkirja
7. Some Superfluous Opinions
8. Paljon melua teatterista
9. Fuck Yeah, Finnish Musical Theatre!
10. Erinomaisuutta

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua Cisionin verkkosivuilla.

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa.

– Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

– Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä painotetaan erityisesti linkityksiä ja kommentteja. Lisäksi top 10 -blogien osalta arvioidaan päivitystiheyttä, päivitysten lukumäärää sekä bloggaajan ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvioimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Cision Finland listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top-blogit.
Toukokuun 2016 blogilistauksen aiheena oli kulttuuri. Listauksen ykköspaikalle sijoittui Alaston kriitikko -blogi.