ING IM: maailmantalous vauhdittuu yli 3 prosentin kasvuun tänä vuonna

ING Investment Management (ING IM) ennustaa maailmantalouden kasvavan yli 3 prosenttia vuonna 2014. Yhtiö uskoo kasvun olevan kestävämmällä pohjalla kuin kertaakaan finanssikriisin alkamisen jälkeen. Vaikka ensimmäisen neljänneksen luvuissa oli pettymyksiä, kasvu vaikuttaa laajentuvan: yhä useammat alueet rämpivät viimeinkin ylös pohjamudista.

Riskejä kuitenkin on, ja sijoittajille voi koitua vaikeat ajat, jos epävarmuus Yhdysvaltain ja Ison-Britannian rahapolitiikasta taas kasvaa tai Kiinan riskit syvenevät. Kiinassa kiinteistösektorin raju korjausliike on aiheuttanut vakavan riskin talouskasvulle ja lisännyt paineita maan rahoitusjärjestelmälle.

ING IM:n mukaan taloudessa on otettu useita myönteisiä edistysaskelia. Yhdysvaltain velkaantumisen vähentäminen on hyvässä vauhdissa, Euroopan reuna-alueiden maiden kilpailukyky on parantunut huomattavasti ja epätasapaino kehittyvillä markkinoilla on vähentynyt.

”Tilanne näyttää aina vain paremmalta, ja toisella neljänneksellä epävarmuus on vähentynyt. Teollisuuden tilaukset, yritysjärjestelyjen lisääntyminen ja yritysten ja kuluttajien luottamuksen kasvu viittaavat mahdolliseen nousuun. Työllisyystilanne kehittyneissä maissa on noussut korkeimmilleen kriisin jälkeen. Tämän vuoksi olemme toiveikkaita tulevaisuuden suhteen. Sijoituksissamme on ylipaino osakkeissa, kiinteistöissä, luotoissa ja raaka-aineissa”, sanoo ING IM:n multi asset -sijoitusten johtaja Valentijn van Nieuwenhuijzen.

ING IM:n mielestä tärkeimpiä riskejä ovat kehittyvien markkinoiden tartuntavaara, deflaatio Euroopan talous- ja rahaliitossa sekä lähitulevaisuuden palkkapaineet Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Kehittyvillä markkinoilla tarvittavista uudistuksista ei juurikaan näy merkkejä, vaikkakin muutostoiveet ovat saaneet uutta tukea Intian vaalituloksista.

Yhtiön mukaan suurin riski on Kiina. Maan kasvu näyttää vakiintuneen, mutta kiinteistömarkkinoilla tapahtunut korjausliike on ollut vahingollinen. Lisäksi luottosektorin laajentuminen on edelleen huomattavasti nopeampaa kuin nimellisen bruttokansantuotteen kasvu.

ING IM sanoo, että sijoittajat ovat nyt neutraaleja osakkeiden suhteen aiemman ylioptimistisuuden sijaan. Yhtiö uskoo kuitenkin osakkeiden tarjoavan hyviä mahdollisuuksia sijoittajille.

“Osakkeiden perusasiat ovat hyvässä kunnossa. Tuotot ovat nousseet vuodessa 6,3 % ja osingot 8,6 %. Rahapolitiikka maailmalla on edelleen löyhää, ja yritykset ovat taloudeltaan vahvoja. Tästä kertoo se, että yritysjärjestelyjä on tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana tehty 75 % enemmän kuin viime vuoden samalla jaksolla”, sanoo ING IM:n vanhempi osakestrategi Patrick Moonen.

ING IM:n mukaan osakkeiden suhteellisissa arvostuksissa on hyviä mahdollisuuksia ja osingot voivat nousta.

Osakkeissa varainhoitaja pitää Eurooppaa Yhdysvaltoja parempana valintana. ING IM:llä on myös ylipaino japanilaisissa osakkeissa. Kun talouden elpyminen kiihtyy, tuottoa haetaan yhä enemmän syklisten toimialojen sijoituksista.

Cocomms Oy, viestintäkonsultti Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(a)cocomms.com

ING Investment Management (ING IM)
ING IM International on globaali varainhoitaja ja osa hollantilaistaustaista ING-konsernia. ING IM International hallinnoi yhteensä noin 168 miljardin euron varoja institutionaalisten ja yksityissijoittajien puolesta kaikkialla maailmassa. ING IM Internationalin palveluksessa on yli 1 100 työntekijää, ja yhtiöllä on toimintaa 18 maassa Euroopassa, Amerikassa, Aasiassa ja Lähi-idässä.

www.ingim.com

Avainsanat: