Tutkimus: Fintech kerää enemmän rahaa kuin mikään muu toimiala

Pohjoismainen finanssiteknologian osaaminen on kovassa nousussa ja se kerää enemmän sijoituksia kuin mikään muu kasvuyritysalue. Ruotsi näyttää investointiaktiivisuudellaan suuntaa muille Pohjoismaille.

Yhä useammin näemme Pohjoismaiden kilpailevan tunnettujen finanssiteknologian keskusten kuten Lontoon ja Singaporen kanssa. Deloitten ja Nordic Webin julkaisemasta Fintech in the Nordics -tutkimuksesta selviää, että Pohjoismaissa on satoja fintech-yrityksiä, joilla on toinen toistaan innovatiivisempia teknologiaratkaisuja.

Tutkimuksesta selviää, että fintech on nopeimmin kasvava kasvuyritysten osa-alue Pohjoismaissa. Fintech-alan kasvuyritykset saivat enemmän sijoituksia ja pääomaa kuin mikään muu sektori Pohjoismaissa vuonna 2015. Samalla pohjoismaisen pääoman osuus alan sijoituksissa kasvaa. Vuonna 2014 pohjoismaisen pääoman osuus oli hieman yli 30 %, kun viime vuonna se oli jo 80 %. ”Kotimaisen pääoman osuuden kasvaminen todistaa, että fintechistä on muodostumassa kestävä ekosysteemi, ja Pohjoismaiden ulkopuolelta tulevaa pääomaa käytetään vain tarvittaessa”, toteaa Deloitten pankki- ja vakuutussektorin toimialajohtaja Ilkka Huikko.

”Vaikka fintech-ala on kovassa nosteessa, pohjoismaisen fintech-markkinan kypsymättömyyttä kuvaa se, että suurin osa sijoituksista tehdään alkuvaiheen kasvuyrityksiin. Kasvuyritysten myöhemmissä rahoituskierroksissa ulkomaisen pääoman osuus on vielä suuri”, jatkaa Huikko.

Pohjoismaat päihittävät Euroopan talousmahdit sijoitusten määrässä

Ruotsi pitää kärkisijaa, kun verrataan yksittäisten fintech-alan yrityksiin tehtyjen sijoitusten määrää. Tammikuusta 2014 lähtien Ruotsissa on tehty 50 yksittäistä sijoitusta, prosentuaalisesti 57 % kaikista Pohjoismaisista fintech-sijoituksista. Suomessa sijoituksia alan yrityksiin on tehty kahdeksan, Tanskassa 22 ja Norjassa kuusi.

”On hienoa huomata, että Pohjoismaissa rahaa sijoitetaan enemmän fintech-sektoriin kuin muissa Euroopan maissa keskimäärin. Yksittäisten sijoitusten määrässä Pohjoismaat päihittävät esimerkiksi Euroopan johtavat talousmahdit kuten Saksan ja Iso-Britannian. Ruotsi näyttää aktiivisuudellaan hyvää esimerkkiä meille muille pohjoismaalaisille”, huomauttaa Huikko.

Ruotsin kärkisijaa selittää maan fintech-alan ympärille rakentunut vahva ekosysteemi, jota tukee esimerkiksi yrittäjäkulttuurin arvostus. Spotifyn, Kingin ja Klarnan kaltaisten menestystarinoiden ansiosta yrittäjyydestä on tullut hyvin suosittua.

Lataa tutkimus verkkosivuiltamme.

Ilkka Huikko
Osakas, pankki- ja vakuutussektorin toimialajohtaja

ilkka.huikko@deloitte.fi