Keuhkokuumeen tunnistaminen tärkeää alahengitystieinfektion hoidossa

Aikuisten alahengitystieinfektioita koskeva Käypä hoito -suositus on päivitetty. Suositus auttaa tunnistamaan akuutin keuhkoputkitulehduksen ja keuhkokuumeen eron. Keuhkokuume ja sen vahva epäilykin tulee aina hoitaa mikrobilääkityksellä. Keuhkoputkitulehdukseen mikrobilääkehoito ei tehoa. Käsienpesu, tupakoinnin lopettaminen ja influenssa- sekä pneumokokkirokote vähentävät riskiä sairastua keuhkokuumeeseen.

– Akuutin keuhkoputkitulehduksen ja keuhkokuumeen oireet ovat pitkälti samankaltaiset. Kun potilas tulee vastaanotolle akuutisti alkaneen yskän takia, tulee pohtia johtuuko yskä esimerkiksi flunssasta vai onko kyseessä alahengitystietulehdus. Jos taudinmääritys viittaa alahengitystietulehdukseen, on keuhkokuumeen tunnistaminen olennaista, sanoo suositustyöryhmän puheenjohtaja, dosentti, professori ma., yleislääketieteen erikoislääkäri, terveyskeskuslääkäri Pekka Honkanen.

Keuhkokuumeeseen viittaavat kuume, tihentynyt hengitys, yleiskunnon lasku, nopea oireiden kehittyminen tai uudelleen vaikeutuminen sekä happikyllästeisyyden lasku ja takykardia. Keuhkokuumeen diagnoosin varmistus perustuu röntgentutkimukseen. Normaali keuhkokuva ei kuitenkaan sulje keuhkokuumetta varmasti pois. Keuhkokuumetta ja sen vahvaa epäilyä tulee hoitaa ensisijaisesti amoksisilliinilla. Valtaosa keuhkokuumeista voidaan hoitaa kotona.

Keuhkoputkitulehdukseen ei mikrobilääkehoitoa
– Äkillinen keuhkoputkitulehdus on viruksen aiheuttama tulehdus, jota ei hoideta mikrobilääkkeillä. Hunaja ja eukalyptusöljy saattavat helpottaa yskää. Yskänlääkkeiden tehosta ei sen sijaan löydy näyttöä.

Akuutin keuhkoputkitulehduksen yskävaihe voi kestää kolmekin viikkoa. Toipuminen on yksilöllistä. Yleensä sairauslomaa ei tarvita, mutta työkuntoon palautuminen riippuu ammatista ja saattaa kestää useita viikkoja.

Äkillinen keuhkoputkitulehdus voi muuttua keuhkokuumeeksi. Potilasta kehotetaan ottamaan yhteyttä hoitavaan lääkäriin missä tahansa sairauden vaiheessa, jos hänen kuntonsa heikkenee uudelleen tai oireet, erityisesti kuume, eivät helpota kahden vuorokauden kuluessa.

Muista pestä kädet!
– Keuhkokuumetta edeltää usein ylähengitystieinfektio tai keuhkoputkitulehdus. Näitä infektioita voi ehkäistä yksikertaisesti käsien pesulla ja käsihuuhteen käytöllä. Samalla tulee vähentäneeksi riskiä sairastua keuhkokuumeeseen. Myös tupakoinnin lopettaminen vähentää riskiä, sanoo Honkanen.

Aikuisten pneumokokki-infektion ehkäisyyn on olemassa myös rokote, jota suositellaan niille, joilla on kohonnut riski saada vakava pneumokokki-infektio. Koska influenssa on merkittävä keuhkokuumeen riskitekijä, influenssarokotetta suositellaan myös keuhkokuumeen ehkäisyssä.

Keuhkoputkitulehdukset ovat yleisiä kaikissa väestö- ja ikäryhmissä. Riskiä sairastua keuhkokuumeeseen lisäävät mm. krooniset keuhkosairaudet (erityisesti keuhkoahtaumatauti), tupakointi, alkoholismi, muu vaikea yleissairaus (diabetes, sydämen, maksan ja munuaisten vajaatoiminta, syövät ja aivoverenkiertohäiriöt), immuunivajaus (kuten pernan poisto tai HIV-infektio), immunosupprimoiva lääkitys (esim. biologiset lääkkeet ja korkea-annoksinen kortisoni) ja yli 65 vuoden ikä. Myös aikaisemmin sairastettu keuhkokuume, huono suuhygienia ja runsaat lapsikontaktit lisäävät riskiä. Riski lisääntyy influenssakausien aikana.

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Keuhkolääkäriyhdistyksen, Suomen Infektiolääkärit ry:n ja Suomen Yleislääketieteen Yhdistys ry:n asettama työryhmä on laatinut aikuisten alahengitystieinfektioita koskevan Käypä hoito -suosituksen tuoreimman tutkimustiedon mukaisesti. Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.kaypahoito.fi

Lisätietoja
työryhmän puheenjohtaja: Pekka Honkanen, dosentti, professori ma., yleislääketieteen erikoislääkäri, terveyskeskuslääkäri, Oulun yliopisto ja Kainuun SOTE-kuntayhtymä

pekka.honkanen@oulu.fi

viestintäpäällikkö Outi Romero, p. 040 7567 134, outi.romero@duodecim.fi

työryhmän muut jäsenet:

Markku Broas, LL, infektiosairauksien erikoislääkäri, osastonylilääkäri

Lapin sairaanhoitopiiri; infektio-sairaalahygieniayksikkö

Jouni Hedman, LT, keuhkosairauksien erikoislääkäri, osastonylilääkäri

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä

Airi Jartti, LT, radiologian erikoislääkäri

OYS Sairaanhoidolliset palvelut, Kuvantaminen

Asko Järvinen, dosentti, ylilääkäri, sisätautien, infektiosairauksien ja kliinisen farmakologian erikoislääkäri

HYKS infektiosairauksien klinikka

Markku Koskela, dosentti, ylilääkäri, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri, sairaalamikrobiologi

Nordlab Oulu

Tuula Meinander, LL, sisätauteihin erikoistuva lääkäri

Tays

(Käypä hoito -toimittaja)

Hannu Puolijoki, professori, johtajaylilääkäri, sisätautien ja keuhkosairauksien erikoislääkäri

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

Ulla-Maija Rautakorpi, LT, yleislääketieteen erikoislääkäri, työterveyslääkäri

Terveystalo, Tampere

Hannu Syrjälä, dosentti, osastonylilääkäri, sisätautien ja infektiosairauksien erikoislääkäri

OYS, infektioiden torjuntayksikkö

Käypä hoito -suositukset ovat riippumattomia, tutkimusnäyttöön perustuvia kansallisia hoitosuosituksia. Niissä käsitellään tärkeitä suomalaisten terveyteen ja sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn liittyviä kysymyksiä. Suosituksia laaditaan lääkäreille, terveydenhuollon ammattihenkilöstölle ja kansalaisille hoitopäätösten pohjaksi.

Suosituksia laatii Suomalainen Lääkäriseura Duodecim yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositusten tuottamisesta vastaavat asiantuntijatyöryhmä ja Käypä hoito -toimitus julkisella rahoituksella.