Sydämellisesti tervetuloa Pohjolan Lääkäripäiville!

Pohjolan Lääkäripäivät ovat yksi Suomen suurimmista lääkärien jatko- ja täydennyskoulutustilaisuuksista ja ne pidetään Oulun Musiikkikeskuksessa 21.–24.2.2017. Luvassa on mm. yli 120 luentoa ja Olkapäät heilumaan -pienryhmä.

Lääkärin työn perimmäisenä tavoitteena on potilaan paras – toimiminen humaaneja arvoja kunnioittavana auttajana ja kuuntelijana. Tämä edellyttää nykyisin tietoa ja ymmärrystä ei vain Suomen vaan jopa hyvinkin kaukaisten maiden terveystilanteesta ja erityiskysymyksistä kuten Pohjolan Lääkäripäivien tämän vuoden teema, ”Potilaan parhaaksi – läheltä ja kaukaa”, osaltaan viestittää. OYS-erva -alue käsittää noin puolet Suomen pinta-alasta ja pitkien välimatkojen huomioon ottaminen tuo Pohjois-Suomessa oman vivahteensa perinteiseen vastaanottotyöskentelyyn ja tarpeen kehittää virtuaalisia toimintatapoja ja myös se huomioidaan päivien teemassa.

Pohjolan Lääkäripäivillä on tänä vuonna kaksi tiedotustilaisuutta. Ensimmäinen niistä on tiistaina 21.2. klo 16.15–17.15 Oulun Musiikkikeskuksessa (huone 123) ennen Pohjolan Lääkäripäivien avajaisia. Tilaisuuteen tulee avajaisten juhlapuhuja Aira Samulin sekä avajaisissa jaettavien palkintojen saajat. Läsnä ovat myös Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin hallituksen puheenjohtaja, professori Markku Savolainen ja pääsihteeri, LT Matti Rautalahti sekä paikallisseuran, Oulun Duodecim-seuran hallituksen puheenjohtaja, dosentti Nina Hautala ja Pohjolan Lääkäripäivien johtoryhmän puheenjohtaja, LT Eila Suvanto.

Lääkäriseura Duodecim jakaa avajaisissa Laimi Leideniuksen tunnustuspalkinnon, jonka arvo on 15 000 euroa. Avajaisissa jaetaan myös Oulun Duodecim-seuran järjestyksessään viides Lääkärikouluttaja-palkinto ja ensimmäisen kerran myönnettävä Vuoden Kandi-kollega -palkinto sekä kaksi tutkimusapurahaa (á 5000 eur) ja viisi matka-apurahaa (á 2000 eur).

Varsinainen tiedotustilaisuus on keskiviikkona 22.2. klo 9.00–10.50 Oulun Musiikkikeskuksessa (huone 123).

Keskiviikon 22.2. tiedotustilaisuuden ohjelma

9.00 Avaus: Tervetuloa Pohjolan Lääkäripäiville!
Johtoryhmän puheenjohtaja, vastuualuejohtaja, LT Eila Suvanto, Pohjolan Lääkäripäivät 2017
Hallituksen puheenjohtaja, apulaisylilääkäri, dosentti Nina Hautala, Oulun Duodecim-seura

9.10 Etälääketiede ja virtuaalivastaanotot yleistyvät – mitä uutta ja muita etuja tämä tuo lääkärin työhön ja potilaiden hoitoon?
Piiriylilääkäri, anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri Annu Tertsunen, Lääkäriliitto
Tohtorikoulutettava, LL Timo Tuovinen, Oulun yliopisto

9.30 Leikkauksen onnistumista ja siitä toipumista voidaan parantaa monin tavoin jo ennen toimenpidettä
Anestesiologian professori, ylilääkäri Seppo Alahuhta, Oulun yliopisto ja OYS

9.50 Onko kyse priorisoinnista ja miten käy lääkärin päätäntävallan – mm. PALKOn suositukset määrittävät sitä, mitkä tutkimukset ja hoidot kuuluvat julkisin varoin rahoitetun terveydenhuollon palveluvalikoimaan
Aluehallintoylilääkäri, LKT Hannele Havanka, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Toiminnanjohtaja, LKT Heikki Pälve, Lääkäriliitto

10.10 Genomia eli ihmisen koko perimää koskeva tieto on tulossa vauhdilla potilaiden hoitoon – unohtamatta tutkimuksen ja liiketoiminnan uusia mahdollisuuksia
Biokemian professori Kalervo Hiltunen, Oulun yliopisto
Apulaisylilääkäri, harvinaissairauksien yksikön koordinaattori, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri, LT Outi Kuismin, OYS
Johtaja, FT Maritta Perälä-Heape, Centre for Health and Technology (CHT), Oulun yliopisto

10.30 Sydämen vajaatoiminta on hoitamattomana ennusteeltaan huono
Apulaisylilääkäri, sisätautien ja kardiologian erikoislääkäri, LT Timo Lauri, OYS

Oulun Duodecim-seuralla on ilo kutsua median edustajat Pohjolan Lääkäripäiville ja sen yhteydessä järjestettäviin tiedotustilaisuuksiin. Ilmoittautuminen on paikan päällä Pohjolan Lääkäripäivien infossa.

Lämpimästi tervetuloa myös maanantaina 20.2. Oulun Musiikkikeskuksen Tulindbergin salissa klo 19.00–20.30 pidettävälle yleisöluennolle, jonka aiheena on ”Geneettiset sairaudet”. Luennoitsijana on ylilääkäri, dosentti Jukka Moilanen OYSin perinnöllisyyslääketieteen klinikasta. Aluekoulutuspäällikkö, dosentti Erika Jääskeläinen (Suomalainen Lääkäriseura Duodecim) kertoo tilaisuuden alussa lyhyesti Duodecimista.

Oulun Musiikkikeskuksen käyntiosoite: Leevi Madetojan katu 1–3.

Maj-Leena Tuhkanen
Tiedotusvastaava, LL
Pohjolan Lääkäripäivät 2017
maj(at)laakarisanomat.fi

Pohjolan lääkäripäivien teema on tänä vuonna "Potilaan parhaaksi – läheltä ja kaukaa".
Pohjolan Lääkäripäivät ovat yksi Suomen suurimmista lääkärien jatko- ja täydennyskoulutustilaisuuksista.
Tilaisuuden avajaisissa jaetaan Suomen ensimmäisen varsinaisen naisprofessorin Laimi Leideniuksen mukaan nimetty tunnustuspalkinto.
Laimi Leideniuksen palkinnon suuruus on 15 000 euroa.
Oulun Duodecim-seura palkitsee tilaisuuden avajaisissa Lääkärikouluttajan ja Vuoden Kandi-kollegan.