Uppgifter med rymdtema löses med hjälp av Fazers Brainfood i Slushs pop-upförskola

Fazer är med i Fun Academys pop-upförskola med astronauttema, som hålls i samband med Slush i Helsingfors Mässcentrums barnparkering onsdagen den 30.11 kl. 9–14.

Fun Academy är Rovios spin-off, som satsar på att utveckla nya inlärningskoncept och vill göra lärandet till en rolig och fantastisk upplevelse för barnen. Pop-upförskolan med astronauttema är ett exempel på deras internationella utbud för småbarnsfostran. I evenemanget deltar också Isku, Reima och Cohu Experience.

Fazer anser, liksom Fun Academy, att ett holistiskt välmående är grunden för inlärning. Pop-upförskolan vill poängtera motionens och kostens betydelse för inlärningen. I enlighet med temat erbjuder Fazer barn och vuxna rolig och hjärnvänlig Brainfood-mat med rymdtema under evenemanget.

Fazers forskningsdirektör Jussi Loponen finns på plats och berättar mer om kostens betydelse för barns kognitiva kapacitet: ”När vi håller hjärnan alert med hjälp av sömn, fysiska och mentala övningar samt god och näringsrik mat kan vi förbättra vår inlärningsförmåga – ända från dagisåldern till studietiden och åren i arbetslivet.”

I pop-upförskolan får de 6-åriga barnen och deras lärare från daghemmet Pilke träffa astronauten Greg Johnson innan de själva börjar lösa uppgifter med rymdtema. Med evenemanget vill man visa barnen att det är roligt att lära sig och att det är viktigt att sköta sitt välmående. Med denna kunskap och insikt får barnen en uppmuntrande tanke med sig hem från evenemanget: Var och en av oss kan bli vad som helst – till och med astronauter!

I programmet Fazer Brainfood undersöks sambandet mellan mat och kognitiv kapacitet genom undersökningar och mångsidigt samarbete. Målet med programmet är att skapa innovativa lösningar för att upprätthålla och förbättra hjärnans välmående som en del av det holistiska välmåendet. Fazer strävar efter att skapa ett ekosystem runt programmet genom samarbete med universitet, partnerföretag och start-upföretag.

Kontaktperson:
Jussi Loponen, Fazers forskningsdirektör, tel. +358 40 732 9772