Fazer - starkt i dag, bygger för framtiden

Fazers resultat fortsatte att förbättras år 2015. Koncernens rapporterade omsättning var lägre än 2014, men rörelsevinsten ökade. Koncernen gjorde flera investeringar, och några viktiga händelser gällande företagsansvar under året var att koncernen ökade andelen grönsaker i sina restaurangers utbud och publicerade en ny människorättspolicy.

Fazers resultat förbättrades fortsättningsvis år 2015, i en utmanande och instabil omvärld. Den rapporterade omsättningen var lägre än 2014, men rörelsevinsten ökade. Mätt med jämförbara valutakurser ökade också omsättningen.

Under året investerade Fazer i byggnader, produktionsmaskiner och utrustning samt fortsatte den kontinuerliga personalutvecklingen och utvecklingen av varumärken och processer. Dessutom gjorde Fazer betydande framsteg mot sina företagsansvarsmål.

Fazer-koncernens omsättning uppgick till 1 576,1 miljoner euro. Koncernens rörelsevinst före goodwill-avskrivningar var 80,0 miljoner euro och rörelsevinsten 44,9 miljoner euro.

“Vi vill stärka Fazers konkurrenskraft och lönsamhet. Under de senaste tre åren har vi exempelvis investerat omkring 100 miljoner euro i Finland. Under de kommande tre åren planerar vi att investera ytterligare över 100 miljoner euro för att förstärka vår närvaro på marknaden och vår export och därmed skapa fler jobb”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.

Fazer investerade också internationellt. År 2015 investerade Fazer totalt över 22 miljoner euro utanför Finland, till exempel i utvidgningen av bageriet i Ogre i Lettland och produktionsköket i Kävlinge i Sverige.

Affärsområdena i översikt

År 2015 var utmanande för Fazer Bageri. Fokus på konsumentinsikt, starka varumärken och innovativa nyheter, i kombination med minskade driftskostnader, höll dock resultatet på målnivå. Fazer Bageris bake-off-koncept implementerades framgångsrikt i Ryssland, där Fazer är det ledande bageriet på marknaden i S:t Petersburg och Moskva.

Fazer Konfektyr hade ett starkt år 2015. Försäljningen gick delvis ned inom sockerkonfektyr, men chokladverksamheten utvecklades väl. Chokladkategorins goda resultat stöddes av lanseringen av eftertraktade nyheter och fokuserat arbete inom hela affärsområdet.

Fazer Food Services verksamhetsmiljö 2015 karaktäriserades av den fortsatta ekonomiska nedgången på flera marknader, i kombination med högre förväntningar hos kunderna och ett konstant pristryck. Trots detta förbättrades lönsamheten från 2014 tack vare fortsatt fokus på högkvalitativ verksamhet och noggrann styrning av råvaru- och personalkostnader. Affärsområdet vidareutvecklade sitt koncept Green Buffet, en satsning på måltider som innehåller en större andel grönsaker jämfört med kött.

Fazer Cafés resultat förbättrades klart år 2015, och affärsenheten nådde sina mål både när det gäller antalet nyöppnade caféer och lönsam tillväxt. År 2015 var utmanande för Fazer Mill & Mixes, främst på grund av den låga kvaliteten på veteskörden i Finland. Trots detta uppnådde affärsenheten ett starkt resultat inom havreexport och lanseringen av nya havrebaserade produkter.

Ansvarstagande i praktiken

Fazer har förbundit sig att agera ansvarsfullt och leva upp till konsumenternas förtroende varje dag, och strävar hela tiden efter att förbättra sitt ansvarstagande och företagsansvarsprogram. Enligt Fazers kakaovision kommer all Fazers kakao att vara spårbar och uppfylla kriterierna för ansvarsfull produktion innan utgången av år 2017. År 2015 ökade andelen ansvarsfullt odlad kakao till 72 procent. Till höjdpunkterna under år 2015 hör också att koncernen ökade andelen grönsaker i Fazer Food Services utbud, ökade mängden certifierad kakao, publicerade en ny människorättspolicy, vidtog åtgärder för att förbättra arbetssäkerheten och stödde inhemsk rågproduktion i Finland.

De bästa ingredienserna för finländsk framgång

Fazers omsättning i Finland uppgick till 859 miljoner euro, 49 procent av Fazer-koncernens totala omsättning. Det ekonomiska läget i Finland förblev svagt och den fortsatta ekonomiska nedgången hade en negativ effekt på omsättningen. Ändå saknades inte ljuspunkter i Fazers verksamhet i Finland under 2015.

Fazer Konfektyr har det mest betrodda varumärket i Finland, produkter av högsta kvalitet, ett antal referenssmaker och en säljstyrka som toppade kundnöjdhetsundersökningar 2015. Det vände för Fazer Bageris shop-in-shop-verksamhet, som nu uppvisar lönsam tillväxt. Fazer Alku-gröten valdes till årets livsmedel i Finland. Havrekvarnen har ökat exporten av havre och går nu för full kapacitet, ett helt år tidigare än planerat. Fazer är det enda riksomfattande bageriet vars hela färska rågbrödssortiment bakas i Finland. År 2015 uppnådde koncernen en 100-procentig andel inhemsk råg för denna portfölj. Fazer Food Services förbättrade sin lönsamhet i Finland och kommer att fortsätta ta en klar ledarroll i företags- och industrisektorn.

Vägen framåt

Fazers vision är ”Vi överträffar dina förväntningar”. Enligt Christoph Vitzthum kan detta ses som ett tydligt ställningstagande för Fazers passion och ambition, riktat till alla intressegrupper, oavsett om det gäller konsumenter, kunder eller Fazers egna medarbetare. Fazers nya besökscenter i Vanda, Finland, öppnar i september 2016 som en del av koncernens 125-årsjubileum. Målet är att skapa en inspirerande och lärorik varumärkesupplevelse som leder till ett livslångt förhållande till Fazer.

Fazers resultat 2015

• Fazer-koncernens omsättning minskade med 4 procent jämfört med 2014 och uppgick till 1 576,1 miljoner euro
  • Rörelsevinsten var 44,9 miljoner euro
  • Affärsverksamhetens kassaflöde var 110,7 miljoner euro och bruttoinvesteringarna uppgick till 61,7 miljoner euro
  • De räntebärande nettoskulderna var -17,3 miljoner euro i slutet av året
  • Koncernens soliditet minskade med 10 procent och uppgick till 56,4 procent
  • I slutet av 2015 var 14 709 personer anställda på Fazer

Årsredovisning 2015

Fazer-koncernens årsredovisning och företagsansvarsöversikt är publicerad på Fazers webbsida fazergroup.com/sv/arsredovisning

Jouni Grönroos, ekonomidirektör och vice verkställande direktör, tel. +358 40 504 5125

Ulrika Romantschuk, SVP, kommunikation och varumärkesledning, tel. +358 40 566 4246

Intervjuförfrågningar: Johanna Savander, kommunikation, tel. +358 50 326 4098

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.