Fazer ALKU-sortimentet utökas med flingor

Fazer ALKU-müsli och -gröt får sällskap av nyheter av spannmål när produktsortimentet utökas med flingor, ekologisk gröt, havrekli och vetegroddar. Produktnyheterna finns i butik i augusti 2018.

Fazer ALKU-flingorna finns i tre smaker: Drottning, Jordgubbe och Havrehjärta.

Härligt knapriga Fazer ALKU-flingor som tillverkas av finländsk spannmål. Produkterna är sötade med fräsch äppeljuice. De innehåller inget tillsatt socker och inga tillsatsämnen, utan får sin smak från äkta frukt och bär.

Fazer ALKU-flingorna innehåller rikligt med fullkornshavre, som i sin tur innehåller fibrer som är bra för magen. Dessutom innehåller havre protein och rikligt med betaglukan, som bidrar till att bibehålla en normal kolesterolnivå.* Produkterna har beviljats hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund.

Fazer ALKU-flingorna passar bra som frukost eller mellanmål med mjölk, havredryck eller yoghurt, eller som sådana.

Produkterna tillverkas på Fazers kvarn i Sverige och finns i butik i augusti. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

*Betaglukan från havre. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av minst 3 gram betaglukan.

Fazer ALKU Drottning havreflingor, 400 g

Flingornas drottning – läckra havreflingor med äkta hallon och blåbär.

Fazer ALKU Jordgubbe havreflingor, 400 g

Börja dagen med jordgubbssmak – havreflingor med smak av äkta jordgubbar. Inget tillsatt socker, inga tillsatsämnen, innehåller 70 % fullkorn och gott om fibrer

Fazer ALKU Havrehjärta flingor, 400 g

Havre med stort hjärta – knapriga havrehjärtan av mild havre.

Inget tillsatt socker, inga tillsatsämnen, innehåller 74 % fullkorn och gott om fibrer

Ekologisk Fazer ALKU-gröt

Den fiberrika och delikata ekologiska gröten är särskilt avsedd till frukost i barnfamiljer och innehåller inget tillsatt socker eller salt. Produkterna är tillverkade av näringsrik, inhemsk fullkorn.

Produkten har beviljats hjärtmärket Bättre val och ursprungsmärket Gott från Finland (Svanflaggan).

På förpackningen finns en bild på en lekfull anka. Den är lätt att öppna och stänga och har en praktisk hällpip. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer ALKU ekologisk gröt tillverkas på Fazers kvarn i Lahtis.

Tillagning: Koka på spisen i 3 minuter eller i mikron i 2 minuter. Rör om och njut. Smaka av med salt vid behov.

Fazer ALKU Ekologisk havregrynsgröt, 500 g

Fullkornshavre är hälsosam för magen och ger långvarig energi.

100 % inhemsk fullkornshavre, högt fiberinnehåll 10 %.

Fazer ALKU Ekologisk fyrkornsgröt, 500 g

Mångsidiga flingor som passar även för tillagning av enkla mellanmål.

Näringsrik gröt på fullkornshavre, råg, korn och vete: 100 % inhemsk, högt fiberinnehåll 12 %.

Fazer ALKU Vitalitet – Superfood av spannmål

Det näringsrika sortimentet Fazer ALKU Vitalitet kan bli en del av din dagliga kost.  De inhemska produkterna är mångsidiga och tydliga tips finns på förpackningen.

Produkterna har beviljats hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund. De har också ursprungsmärket Gott från Finland (Svanflaggan).

Förpackningen har en praktisk hällpip. Den är lätt att öppna och stänga. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer ALKU Vitalitet Valsat havrekli, 375 g

Havrekli innehåller rikligt med kostfiber, mineraler och spårämnen. Produkten fungerar också utmärkt som proteinkälla.

Kli kan användas som topping, i smoothier, gröt, bakverk och maträtter. Testa kli i köttfärs och köttbullar på samma sätt som ströbröd eller när du bakar frallor för att ge smak och mjukare konsistens.

Havrekliet tillverkas av inhemsk spannmål och får sin sammetslena konsistens och läckra smak på Fazers kvarn i Lahtis där det valsas mjukt.

Fazer ALKU Vitalitet Ugnsrostade vetegroddar, 325 g

Vetegroddar innehåller rikligt med mineraler och vitaminer, som zink, magnesium, järn, B-vitaminer och E-vitaminer. De innehåller också kostfiber, protein och mjukt fett.

Vetegroddar kan användas som topping samt i maträtter och bakverk – tillsätt groddar exempelvis i småfranska, focaccia, pannkakssmet eller müslibars.

Havregroddarna tillverkas utan tillsatsämnen av inhemsk spannmål och får sin läckra smak på Fazers kvarn i Lahtis där de rostas i ugn i mjuk värme.

Fazer ALKU-produkterna

Förutom höstens nyheter ingår läcker gröt och müsli i produktfamiljen Fazer ALKU. De tillverkas av inhemsk 100 % fullkornshavre och valsas på Fazers egen kvarn i Lahtis. Fazer ALKU-produkterna är enbart sötade med frukt och bär. De har inget tillsatt socker och inga tillsatsämnen.

Fazer ALKU-produkterna: Annika Ratsula, kategorichef, Fazer Kvarn, annika.ratsula@fazer.com, tfn +358 40 740 0417

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 46 00

Medietelefon tfn +358 40 668 29 98, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Fazer ALKU-webbplats:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures -

Media_Press - Fazer_ALKU_Novelties_Autumn_2018

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser