Fazer Culinary Team Finland tävlar om titeln som världsmästarkockar i november

Fazer Culinary Team Finland rönte historiska framgångar vid kock-OS i Erfurt i Tyskland i oktober 2016 då laget vann guld för Finland i cateringklassen. Nu har Fazers framstående kockar siktet inställt på VM: för närvarande förbereder sig Fazer Culinary Team för Culinary World Cup som hålls i Luxemburg i november 2018.

Culinary World Cup är en internationell VM-tävling som anordnas vart fjärde år. I den deltar lag från Asien, USA och flera europeiska länder. Cateringklassen har ett rekordstort antal deltagande lag. Totalt 15 lag tog sig till tävlingen i ett jämnt kval.

Efter Fazer Culinary Team Finlands fantastiska OS-bedrift har laget fortsatt med en ny sammansättning. Lagledare är fortsättningsvis Karri Käki, produktutvecklingschef på Fazer Food Services. I laget ingår som tidigare även lagkaptenen Mika Pesonen samt Tapio Bergström, Sami Toropainen, Reko Riikonen, Lilli Jyräs, Juha Aalto och Matti Tikka. Nya medlemmar i teamet är Lemmikki Ruuskanen och Antti Tynkkynen.

”Vi visar upp Fazers unika hantverkskunnande och kokkonst. Genom att föregå med gott exempel vill vi höja hela företagsrestaurangbranschens anseende. Personligen kan jag säga att jag deltar av den enkla anledningen att jag älskar att laga mat”, säger Lilli Jyräs.

”Laget har tillbringat så mycket tid tillsammans både i köket och utanför att vi har blivit som en familj där alla vågar framföra även avvikande åsikter. Alla medlemmar har sina styrkor och vi kan utnyttja dem till förmån för hela laget. Vi är förväntansfulla, men ödmjuka inför tävlingen. Med OS-medaljen i bakfickan vågar vi tro på guld och har självklart tänkt komma hem med medalj”, säger Jyräs.

Temat är att motverka matsvinn

Fazer arbetar ständigt för att minska matsvinnet i sina restauranger tillsammans med kunderna. Temat för tävlingsmenyn är Fighting Food Waste.

”Vår uppgift i tävlingen är att på fem timmar tillaga en mättande lunch för 150 personer. I lunchen ingår salladsbuffé, soppa, tre huvudrätter, fyra tillbehör och en dessert”, säger Antti Tynkkynen.

”Det centrala temat i tävlingen i år är Fighting Food Waste, dvs. att motverka och undvika matsvinn. Därför har vi utarbetat menyn omsorgsfullt så att vi kan utnyttja alla råvaror på bästa möjliga sätt. Temat är ett mycket viktigt delområde i köket och det ska beaktas inte enbart i tävlingsmenyn, utan även i det dagliga arbetet i våra restauranger runt om i Finland”, säger Tynkkynen.

Fazer Culinary Team måste öva regelbundet för att nå framgångar. Teamet har även stöd av samarbetspartnerna Atria, Hartwall, Meira Nova, Valio, Dieta, E.Ahlström och Kalatukku Eriksson.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn 040 668 2998, media@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck
www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Culinary Team

Du kan följa teamets resa på sociala medier med hashtaggarna #fazerculinaryteamfinland, #roadtoculinaryworldcup2018. Teamet finns på både Facebook och Instagram. I resan deltar även @fazersuomi.

Läs mer om teammedlemmarna, se en video eller hitta läckra recept:
www.fazerfoodservices.com/fi/fazer-culinary-team

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser