Fazer förstärker cafékulturen i Tammerfors

Fazer öppnade ett nytt café i det ikoniska Tempohuset i centrum av Tammerfors den 30 maj och återinförde därmed husets cafétradition efter nästan ett halvt sekel. Miljön i nya Fazer Café i Tammerfors är en kombination av art deco och moderna uttryck i en unik omgivning. Också Fazer-caféet i Stockmann i Tammerfors förnyade sitt koncept för att bättre kunna betjäna varuhusets kunder.

Fazer Café, som öppnade sina dörrar i slutet av maj i Tammerfors kärncentrum invid Tavastbron, fortsätter historien som Karl Fazer påbörjade då han år 1891 grundade det ursprungliga Karl Fazer Café på Glogatan i Helsingfors. Caféet i det historiska Tempohuset (Tavastgatan 15) förankrar Fazer ännu stadigare i Tammerfors.

”Vi är glada över att det nya Fazer Café öppnades mitt i vackra Tammerfors, i en historisk byggnad vars unika miljö andas samma högklassiga stil som våra caféer”, säger Kristian Helanne som ansvarar för Fazer Cafés verksamhet.

Klassiker och moderna smakupplevelser i unik miljö

Nya Fazer Café i Tammerfors erbjuder traditionella cafédelikatesser och många slags specialkaffesorter, smoothies, handgjort bröd av god kvalitet samt choklad och bakverk. Caféets lunchutbud består av lätta sallader och soppor. ”Vi vill erbjuda våra kunder nya smakupplevelser, så vi förnyar vårt utbud tre gånger per år. Fazers välbekanta klassiker – som beben, Menorcatårtan och potatisbakelsen – kommer i alla fall att finnas i utbudet också i framtiden”, berättar Kristian Helanne.

Helanne tror att det nya caféets utbud, utmärkta service, trivsamma miljö och centrala läge vid Tavastgatan garanterar att caféet kommer att vinna både tammerforsbornas och besökarnas hjärtan. Också läget i det historiska Tempohuset i hörnet av Tavastgatan och Tammerforsen är en källa till glädje.

Tidigare stod Sumelius hus i renässansstil där, men det revs i slutet av 1930-talet för att ge plats åt den nuvarande byggnaden. Den av Bertel Strömmer ritade byggnaden i funkisstil blev klar år 1939 och blev ett landmärke som alla tammerforsbor känner till. Där trivdes man med shopping och på café-baren med hundra platser. I byggnaden fanns Tammerfors första varuhus Tempo. Det stängdes i slutet av 1970-talet, men husets historia levde vidare. Nu, snart 50 år senare, fortsätter cafétraditionen i Tempohuset med Fazer Café, som kombinerar art deco och ett modernt uttryck.

”Fazers nya café i Tempohuset kombinerar det historiska husets arkitektur med den moderna caféstilen på ett trivsamt sätt. Jag ville ge uttryck för den här intressanta kombinationen också i inredningen, som samtidigt som den är modern ger en känsla av 1930-talet – då Tempohuset uppfördes – med sin typiska art deco-stil”, säger i Senior Designer Aino Brandt från KOKO3, som har planerat inredningen.

Också café-restaurangen i Stockmann förnyade sitt utbud

Utbudet i Fazers café-restaurang i Stockmann i Tammerfors har förnyats, och fungerar i fortsättningen enligt konceptet Kitchen & Café. Förnyelsen genomfördes för att bättre svara på varuhuskundernas behov. Förnyade Kitchen & Café Stockmann i Tammerfors erbjuder nu, förutom cafétjänster av hög kvalitet, en avslappnad och trivsam miljö att äta lunch i. Café-restaurangen betjänar fortfarande på samma adress, Tavastgatan 4. Under hösten kommer också restaurangerna i varuhusen i Åbo och Hagalund att förnyas enligt samma koncept.

Kristian Helanne, Fazer Cafés, tel. 040 831 8300
Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tel. 044 711 9550
Mediatelefon: 040 6682 998, vardagar kl 8-16

Nätsidor: www.fazer.fi/cafetampere, #fazercafe

Bilder lämpliga för tryck :
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Fazer Café Tampere”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.