Fazer investerar i finländsk export genom att fördubbla havrekvarnens kapacitet

Fazer fortsätter att investera i finländsk havre och utvidgar sin havrekvarn i Lahtis för fem miljoner euro. Efterfrågan på havre växer kraftigt ute i världen och den finländska havren är speciellt uppskattad på grund av sin höga kvalitet. Utvidgningen av Fazers havrekvarn förverkligas 2016-2017.

”Fazer investerar kontinuerligt i Finland. Vi tror på den finländska havren och på Finlands bioekonomi. Efterfrågan på havre växer mer än förutsett, och därför tidigarelägger vi utvidgningen av havrekvarnen för att fördubbla kapaciteten. Förutom de fem miljoner som vi nu investerar har vi redan investerat tio miljoner euro i havren. Under de senaste tre åren har Fazer investerat cirka 100 miljoner euro i Finland, till exempel i det nya besökscentret i Vanda och i lakritslinjen på konfektyrfabriken i Villmanstrand. I våra planer ingår att investera över 100 miljoner euro i Finland under de kommande tre åren”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Utvidgningen av havrekvarnen fördubblar mängden havre som Fazer köper av finländska jordbrukare från nuvarande 20 000 ton till 40 000 ton. Beroende på skörden innebär detta cirka sex miljoner euro per år. Efter utvidgningen av Fazers havrekvarn och den därmed utökade kapaciteten kommer man att använda cirka 114 000 ton havre i livsmedelsproduktionen, varav Fazers andel är cirka 35 procent. Tack vare utvidgningen kan Fazer ytterligare utöka personalmängden vid kvarnen i Lahtis, som redan har vuxit kraftigt under de senaste åren, och utbilda fler nya yrkesmän inom kvarnbranschen. Därutöver sysselsätter havrekvarnen i byggnadsskedet ytterligare 50 personer under åren 2016 och 2017.

I och med hälso- och välmåendetrenden upplever havren ett kraftigt uppsving ute i världen. Havre intresserar konsumenterna speciellt på grund av sina dokumenterade hälsoeffekter. Hälften av Fazers havreomsättning kommer i dag från länder utanför Finland och exporten går redan nu till 30 länder.

Livsmedelsproduktionen är bioekonomi också med tanke på sidoströmmarna. Fazer pressar havreskalen, som uppstår som biprodukt vid flingprocessen, till briketter på samma tomt i Lahtis. Briketterna är biobränsle, som används vid produktionen av el och fjärrvärme.

Havre är bra till mycket

Fazer Mill & Mixes är verksam på business-to-business-marknaden och har framgångsrikt fört ut bagerilösningar i världen redan i över 20 års tid. För att svara på den ökade efterfrågan på havre byggde Fazer år 2013 en egen havrekvarn i Lahtis och lanserade år 2014 Fazer Alku-gröten. Fazer Alku Skördegröt valdes till årets livsmedel i Finland år 2015.

”Vi har satsat på vidareförädling av havre och presenterade i år en innovation som gör att man kan utvinna havrens beståndsdelar med hälsoeffekt, som havrens betaglukan, havreprotein och havreolja”, berättar Heli Arantola, direktör med ansvar för kvarnverksamheten. Förutom i livsmedelsindustrin kan dessa produkter med mervärde användas i mejeri-, mellanmåls-, kosttillskotts- och kosmetikaindustrin. ”Vi tror att exportmarknaden för den högklassiga finländska havren och havreprodukterna kommer att växa ytterligare”, bedömer Arantola.

Fazer Mill & Mixes i korthet

• Fazer Mill & Mixes, som grundades år 1971, framställer olika spannmålsprodukter så som mjöl- och flingprodukter samt blandningar för bagerier och övrig livsmedelsindustri.
  • Fazers kvarn är den största i Finland och representerar den högsta yrkeskunskapen i branschen.
  • På Fazer Mill & Mixes arbetar 70 personer. Utvidgningen av havrekvarnen skapar fler nya arbetsplatser.
  • År 2014 var Fazer Mill & Mixes omsättning 60 miljoner euro.
  • Havrens andel av Fazer Mill & Mixes totalkapacitet är 13 000 ton i havreflingor. Mängden fördubblas i och med denna investering.
  • Fazer Mill & Mixes har exportkunder i 30 länder. Över hälften av Fazers havreomsättning kommer för närvarande från länder utanför Finland.
  • Den externa och internationellt inom branschen kända certifieraren American Institute of Baking (AIB) granskar årligen Fazer Mill &  Mixes produktionsprocess. Betyget i auditeringen var återigen utmärkt år 2015.

Bilder: www.fazergroup.com/pictures, ”media_press”, ”Fazer Mylly”

Heli Arantola, SVP, Fazer-koncernen, strategi och förnyelse, Fazer Mill & Mixes, tel. 0500 505 762

Kontaktperson från kommunikationen:
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tel. 040 585 1585

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.