Fazer-koncernen går med i Climate Leadership Council

Fazer-koncernen har gått med i Climate Leadership Council (CLC) som utmanar företag och samhället att agera på klimatförändringarna.

”Mat spelar en viktig roll när man försöker hitta lösningar på de globala miljöutmaningarna. Vi anser att det finns mycket att göra inom livsmedelsproduktionen och med att främja hållbara matvanor. Vi ser fram emot att delta i CLC och hitta nya samarbetsmetoder”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

De största direkta miljökonsekvenserna av Fazers verksamhet kommer från energi och avfall. Dessa konsekvenser kan minimeras genom noggrann miljöledning, forskning, produktutveckling och innovationer. I Fazers restauranger fästs särskild uppmärksamhet vid miljön då man utvecklar sortimentet, till exempel genom initiativet Mer grönt.

”CLC är en bra plattform, inte enbart för att hitta sätt att minska de negativa effekterna utan också för att utforska nya möjligheter genom samarbete och  dialog”, säger Christoph Vitzthum.

”Jag önskar Fazer varmt välkommen till vår förening. Fazer kompletterar vårt kunnande i fråga om matkedjor med låga utsläpp”, säger Henrik Ehrnrooth, Climate Leadership Councils styrelseordförande.

Climate Leadership Council

Föreningen Climate Leadership Council, CLC, grundades i juni 2014 och har nu 31 medlemsorganisationer. CLC är ett organ, bildat av ledande finländska företag och organisationer, som motverkar klimatförändringen genom att skapa rena, miljömässigt sunda lösningar. CLC uppmanar alla att sträva efter kolneutral verksamhet och hållbart utnyttjande av naturresurserna.

Fazers medietelefon är öppen för medierna måndag–fredag kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998

Ulrika Romantschuk, SVP, Kommunikation & Varumärken, Fazer-koncernen, tfn +358 40 566 4246

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.