Fazer med i samhälleligt åtagande för hållbar utveckling

Målet med Fazers åtgärdsåtagande är att minska spillet.

Fazer har anslutit sig till det nationella samhälleliga åtagandet "En målbild för Finland 2050" (Suomi, jonka haluamme 2050). Fazers åtgärdsåtagande handlar om en livsstil som respekterar naturens bärkraft och målsättningar för resursklok ekonomi. Fazers förbinder sig att minska mängden ätbar mat som slängs genom att minska spillet.

”Att slänga ätbar mat är ett enormt slöseri. Samtidigt går råvarorna, energin och arbetsinsatsen till spillo och onödiga utsläpp skapas.  Vi måste hitta nya, ännu bättre sätt att använda de resurser som naturen erbjuder oss på ett klokt och respektfullt sätt”, säger Fazer-koncerens företagsansvarsdirektör Nina Elomaa .

Fazer förbinder sig att främja en minskning av spillet i sina restauranger och i sin bageri- och konfektyrverksamhet.

Målen med Fazers åtgärdsåtagande:

• Vi utvecklar verksamhetssätt i samarbete med våra kunder, så att vi minskar mängden spill som kommer från uppläggningarna och tallrikarna i våra restauranger
  • Vi donerar överblivna produkter till mathjälp
  • Vi utvecklar mätningen och uppföljningen av matspillet i våra restauranger
  • Vi kartlägger och främjar möjligheterna att ta i bruk råvaror, som garanterat är säkra, men som inte uppfyller utseendekraven

”Det samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling är nationellt, men Fazers åtgärdsåtagande täcker alla våra åtta verksamhetsländer”, berättar Nina Elomaa.

Det samhälleliga åtagandet för hållbar utveckling

Det samhälleliga åtagandet "En målbild för Finland 2050" är en gemensam målbild på lång sikt för det framtida Finland. Genom åtgärdsåtaganden kan olika aktörer i samhället, som företag och organisationer, förbinda sig att för egen del främja att målsättningarna uppfylls.

Mer information (på finska): http://www.ym.fi/sitoumus2050

Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, +358 40 585 1585

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn(at)fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC)