• Fazer Group/

Finländarna älskar fortfarande bröd - olika magproblem den största orsaken till att undvika bröd

Bröd är fortfarande en viktig del av den finländska matkulturen. Närmare 80 procent av finländarna äter bröd varje dag, visar en undersökning* om finländarnas förhållande till bröd som Fazer har låtit göra. Olika magproblem är den vanligaste orsaken till att finländare undviker att äta bröd. Bröd vädjar också till finländarnas känslor, närmare en tredjedel har ett komplicerat förhållande till bröd.

Mattrenderna har inte nämnvärt påverkat finländarnas förhållande till bröd, visar den färska undersökningen som Fazer låtit göra. Närmare två av tre svarspersoner (62 %) har inte ändrat sina matvanor i fråga om bröd under de senaste åren. Av svarspersonerna har 8 procent ökat sitt brödintag, medan en knapp tredjedel (28 %) uppgav att de har minskat sitt brödintag under de senaste åren.

Bröd anses vara enkel och hälsosam näring. Bröd hör särskilt ihop med frukosten (45 %) och med bröd kompletteras även de övriga måltiderna under dagen. Bröd äts också för fibrernas skull (39 %) och för att hålla hungerkänslan borta (34 %).

Konsumenterna tvingas orientera i en djungel av varierande påståenden om bröd. Drygt två tredjedelar (71 %) av svarspersonerna upplever att det finns mycket motstridig information om brödets näringsmässiga egenskaper.

Jag älskar bröd, men det gör mig svullen

Enligt undersökningen upplever ungefär en tredjedel (34 % av svarspersonerna) att bröd orsakar magproblem, bland annat svullnad och gaser. Bröd är också förknippat med ett brett spektrum av känslor. Färre än en tredjedel (28 %) av svarspersonerna, främst kvinnor, har ett komplicerat förhållande till bröd. I denna grupp, som fick namnet Tricky Love i undersökningen, uppger hela två tredjedelar (66 %) att de skulle äta mer bröd om det skulle vara mer magvänligt.

”Vi lyssnar hela tiden noga på konsumenterna och förnyar hela brödkategorin. Nu lanserar vi en magvänlig brödfamilj så att även finländare med känslig mage kan äta bröd”, säger Heli Anttila, produktutvecklingsdirektör på Fazer Bageri.

Att brödet är inhemskt är fortsatt viktigt (för 87 % av svarspersonerna). Finländarna tenderar att hålla fast vid välkända produkter som har visat sig vara bra (80 %), men är även villiga att testa nya smaker (73 %).

* Undersökningen genomfördes av Evidens Oy på uppdrag av Fazer Bageri. Undersökningen genomfördes genom att kombinera kvalitativ och kvantitativ information. Den kvantitativa undersökningen genomfördes online i M3 Panel under tiden 17–22.8.2016. I undersökningen deltog 1 003 finländare som demografiskt sett representerar den finländska befolkningen.

Se även Fazers meddelande: Fazer lanserar världens första low-FODMAP-rågbröd

Mer information:

Heli Anttila, produktutvecklingsdirektör, Fazer Bageri, tfn 040 752 03 24, heli.anttila@fazer.com
Mari Harju, forskningsledare, Evidens Oy, tfn 040 709 09 09, mari.harju@evidens.fi
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 15 85, leena.majamaki@fazer.com

Medietelefon: tfn 040 668 2998, vardagar kl. 8–16

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.