Förnyade Fazer Culinary Team möter Kinas cateringlandslag i vänskaplig tävling

Fazer Culinary Team, som vann olympiskt guld i fjol, möter Kinas cateringlandslag i en vänskaplig tävling i besökscentret Fazer Experience i dag, den 22 augusti. Finlands Köksmästare rf möjliggjorde mötet. Fazer Culinary Team förbereder sig för Culinary World Cup i Luxemburg 2018 med förnyad sammansättning.

Fazer Culinary Team rönte historiska framgångar vid kock-OS i Erfurt i Tyskland i oktober förra året då laget vann guld för Finland i cateringklassen. Lagets goda anseende nådde ända till Kina. Nu ska Kinas cateringlandslag delta i Finlands 100-årsjubileum och samtidigt testa vad de finländska kollegorna går för. De finländska och kinesiska köksmästarna möts i en uppvisningstävling. Juryn består av Tapio Laine, direktör för Finlands kocklandslag, och Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services.

Mötet mellan Fazer Culinary Team och det kinesiska laget möjliggörs av Finlands Köksmästare rf, vars mål är att främja finländsk matkultur och utmärkt kokkonst i Finland och utomlands. ”Vi är glada att vi kan främja möten som detta, där laget kan skapa nätverk också med Asien. Det öppnar många framtida kanaler”, säger Ulla Liukkonen, ordförande för Finlands Köksmästare rf.

Nya medlemmar kommer med friska fläktar till laget

Efter Fazer Culinary Teams fantastiska OS-bedrift fortsätter laget med en ny sammansättning. Karri Käki, produktutvecklingschef på Fazer Food Services, fortsätter som lagledare. Mika Pesonen, Tapio Bergström, Sami Toropainen, Reko Riikonen, Lilli Jyräs, Juha Aalto och Matti Tikka är bekanta lagmedlemmar. Nya medlemmar är Lemmikki Ruuskanen och Antti Tynkkynen.

”Vårt starka och kunniga lag får ett tillskott av nya och fräscha infallsvinklar. Fortsatta framgångar kräver konstant utveckling och nya idéer, vilket jag tror att de nya medlemmarna kan bidra med”, säger lagledaren Käki.

Just nu förbereder sig laget inför Culinary World Cup 2018 i Luxemburg. Det är en internationell världsmästartävling som anordnas vart fjärde år. Nästa år deltar lag från Asien, USA och flera europeiska länder. Cateringklassen har ett rekordstort antal deltagande lag. Totalt 15 lag tog sig till tävlingen i ett jämnt kval.

Fazer Culinary Team måste öva regelbundet för att nå framgångar. Nästa vår håller laget lunchpresentationer i restauranger i Fazers kundföretag. De tjänar även som övning inför tävlingen. ”Man kan få en försmak av OS i sin egen Fazer-företagsrestaurang – kontakta restaurangchefen”, tipsar Karri Käki.

Karri Käki, lagledare för Fazer Culinary Team, tfn 040 550 2355
Ulla Liukkonen, ordforände för Finlands Köksmästare rf., tfn 050 3529 006
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

Bilder lämpliga för tryck:

http://www.fazergroup.com/fi/medialle/ --> Kuvapankki:  ”Media_Press”, “New Fazer Culinary Team”

#fazerculinaryteam

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.