Guld till Finland: Fazer Culinary Team Finland vann cateringklassen i kock-OS

Fazer Culinary Team Finland har tagit guld i cateringklassen vid sitt första kock-OS i Erfurt. Den ett och ett halvt år långa resan kulminerade vid OS-avslutningen i dag den 26 oktober då Fazer Culinary Team Finland belönades med högst poäng och första plats. Se en video från tävlingen: https://goo.gl/s1Ffpx

Fazer Culinary Team rönte historiska framgångar vid kock-OS i Erfurt i Tyskland den 21–26 oktober 2016 då laget vann guld för Finland i cateringklassen. Kock-OS, Olympiade der Köche, ordnas vart fjärde år och är världens största tävling för yrkeskockar. Kock-OS har arrangerats sedan år 1900 och denna gång deltog 20 lag från hela världen i cateringklassen. Fazer Culinary Team var det första finländska laget i tävlingens historia som deltog i cateringklassen.

De ett och ett halvt år långa förberedelserna kulminerade i en lunch för 150 personer där råvarorna och rätterna skulle representera matkulturen i tävlingslagets hemland.

Fazer Culinary Team presenterade sina finländska rötter på menyn i form av en krämig palsternackssoppa som serverades med basturökt älgkött samt en havredessert med havtorn och äpple. Lunchen som lagen skulle tillaga bestod av en soppa, två varmrätter, en vegetarisk rätt, tillbehör, en salladsbuffé och en dessert. Deltagarna hade fem timmar på sig att tillaga lunchen och kostnaderna per portion fick vara cirka fem euro.

Beröm av juryn

”Juryn lyfte speciellt fram vårt proffsiga arbete, att vi hade rent och snyggt i köket och att vi var så väl förberedda trots att det var vårt första OS. Det märktes att själva tävlingssituationen satte press på oss, men prestationen var jämn och säker. Det blev lite bråttom på slutet, men vi lyckades hålla oss inom ramarna”, säger lagkaptenen Mika Pesonen.

”Lagandan har varit mycket bra hela tiden och alla har dragit åt samma håll, även om det har blivit väldigt lite sömn under resan. Stämningen vid OS har varit fantastisk och det har varit fint att se människor av så många olika nationaliteter, med samma passion”, säger Pesonen.

Medlemmarna i Fazer Culinary Team är Fazer Food Services toppkockar som arbetar i Fazers avtalsrestauranger i ansedda finländska företag och organisationer. Laget har tränat hårt inför tävlingen i 1,5 år. Fazer Culinary Team består av åtta kockar, men i det officiella tävlingslaget ingår fyra personer: Lagkaptenen Mika Pesonen samt Juha Aalto, Reko Riikonen och Sami Toropainen. Lagets övriga medlemmar är Lilli Jyräs, Teemu Hokkanen, Tapio Bergström och Matti Tikka. Lagets manager är Karri Käki.

Fazer Food Services vill höja cateringbranschens status

”Då vi för fyra år sedan bestämde oss för att delta i nästa kock-OS ville vi satsa fullt ut. Vi har samarbetat med finska kocklandslaget och besökt till exempel VM i Luxemburg. Dessutom har vi haft möjlighet att bolla idéer med utländska köksmästare med lång tävlingserfarenhet”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services.

”Fazer Food Services tog tävlingen på fullaste allvar och det bar frukt. Fazer Culinary Teams deltagande och framgångar i tävlingen var historiska och en stor sak för hela branschen – cateringbranschen utvecklas hela tiden och vi vill vara en föregångare och erbjuda framtida cateringproffs bästa möjliga förutsättningar.”

Även Fazer Culinary Team Sweden, som samarbetat med det finländska laget och som tog guld för fyra år sedan, och finska kocklandslaget Culinary Team Finland tog guld i sina respektive klasser.

Se en video om laget och tävlingen:

Mer information:

Marianne Nordblom, direktör, Gastronomi och produktutveckling, Fazer Food Services Finland, tfn +358 40 060 5778

Mika Pesonen, köksmästare, lagkapten för Fazer Culinary Team Finland, Fazer Food Services Finland, tfn +358 40 653 0363
Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn +358 50 380 4996

Fazers medietelefon är öppen för journalister vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998

Bilder lämpliga för tryck:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Culinary Team)
Minnamari Mattila, kommunikationskoordinator, tfn +358 46 851 3552

Presentationer av lagmedlemmarna:

www.amica.fi/fazerculinaryteam

#fazerculinaryteam, #fazerculinaryteamfinland, #parempilounas, #suomalaistahyvää, #urafazerilla, #culinaryolympics

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.