I Fazer restaurangerna njuter man av hjärnvänlig mat

Fazer Food Services tar för första gången in hjärnvänlig matalternativ i sina restauranger 15.1.­­–16.2 runt om i Finland.  Man känner igen den hjärnvänliga maten och mellanmålen på Fazer Brainhow-symbolen. Fazer Brainhow -programmet är ett forsknings- och utvecklingsprogram, som undersöker förhållandet mellan mat och individens kognitiva prestationsförmåga. Genom att äta rätt orkar hjärnan bättre och man får ut mera av dagen i livets alla olika skeden.

“Kärnan i vår verksamhet är att vi bryr oss om kunden och vår mission är Mat, med en betydelse. I och med Fazer Brainhow -kampanjen bjuder vi under januari och februari på hjärnvänlig mat och mellanmål i våra restauranger, och med hjälp av dem kan man nu ta hand om sig bättre. Vi lägger mycket uppmärksamhet på kroppens välmående, men i själva verket behöver vår hjärna precis lika mycket omsorg”, berättar direktören för produktutveckling och gastronomi Marianne Nordblom från Fazer Food Services.

Maten har betydelse för hjärnans förmåga att orka.

“Hjärnans välmående har betydelse i livets alla skeden. Som barn och studerande förbrukas mycket energi till inlärning av nya saker. Nya arbetsredskap och mängden information belastar hjärnan för den arbetsföra. Befolkningen blir äldre, även som senior vill man leva livet fullt ut. Genom att äta rätt kan man hjälpa hjärnan att orka och få ut vad man vill av dagen”, säger Nordblom.

Maten har betydelse för hjärnans förmåga att orka. Hjärnans övergripande hälsa påverkas förutom av mat även av sömn, motion och den mentala hälsan.

Fazer Brainhow undersöker och utvecklar hjärnvänlig mat

Fazer Brainhow -forsknings- och utvecklingsprogram är ett genomgående sätt att angripa hjärnans hälsa.  Fazers mål är att tillföra förståelse som baserar sig på forskning kring hur näring, sömn samt psykisk och fysisk verksamhet påverkar människans kognitiva prestationsförmåga och välmående. Fazer Brainhow undersöker och utvecklar hjärnvänlig mat, som innehåller de näringsämnen som hjärnan och våra kognitiva funktioner behöver. Till dessa näringsmedel hör bl.a. grönsaker, rotfrukter, fisk, frön och nötter, frukt och bär, fullkorn och kakao.

Det hjärnvänliga maträtterna i Fazer Food Service restaurangkampanjen är planerade som en del av en hälsosam diet i enlighet med näringsrekommendationerna. De naturliga råvarorna har valts ut så att de är så hållbara och miljövänliga som möjligt, och stöder goda val för ett hälsosammare liv. De tillverkas av råvaror, som ger vitaminer, mineraler och goda fetter men innehåller bara en måttlig mängd salt och hårda fetter.

“Varje dag serveras ett Brainhow-lunchalternativ och olika Brainhow-mellanmål i våra personalrestauranger. Vi vill föra fram hälsosamma lätta alternativ för finländarna, och i produktutvecklingen spelar alltid smaken den viktigaste rollen när vi skapar nytt”, berättar Nordblom.

Fazers roll i människors vardag ger en möjlighet att undersöka matvanor och uppmuntra till hälsosamma val. Fazer Food Service har 600 restauranger i Finland och serverar dagligen lunch åt 130 000 skolbarn, arbetstagare och seniorer. Hörnstenar inom produktutvecklingen är välmående, ansvarsfullhet och gastronomi.

Läs mera
Fazer Brainhow -forskningsprogram: www.fazergroup.com/brainhow

I Fazer Brainhow Amica-restaurangerna: www.amica.fi
I Fazer Brainhow Fazer Food & Co -restaurangerna www.fazerfoodco.fi

Mer information

Marianne Nordblom, direktör för produktutveckling och gastronomi, Fazer Food Services tfn 0400 605 778

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

#fazerbrainhow, #ruokaajollaonmerkitys, #fazerfoodservices, #ratkaisujaruuasta

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Avainsanat: