Marianne blir toppmodell

Fazer Marianne är med då Finland söker toppmodeller i serien Suomen Huippumalli haussa. Inspelningarna av den sjätte säsongen inleds i början av november, och programmet kan ses i TV våren 2017. Konfektyrklassikern Marianne har fått ett nytt utseende i höst. Marianne-figurerna skapade av Craig&Karl, som har synats i marknadsföringen, har väckt förtjusning.

Marianne-karamellens nya utseende har väckt förtjusning bland konfektyrvännerna under hösten. Förutom förpackningen har nya Marianne-illustrationer, skapade av illustratörduon Craig&Karl, dykt upp i gatubilden. Med över 60 % av rösterna valdes Hattkvinnan till favorit i en allmän omröstning som arrangerades i oktober.

Marianne har under sin tid inspirerat många konstnärer, hantverkare och modeskapare. Nu går Marianne med i programmet Suomen Huippumalli haussa (Finland söker toppmodell). Inspelningarna av den sjätte säsongen inleds i november, och programmet kan ses i Liv-kanalen våren 2017.

”Design är en naturlig del av varumärket Marianne”, säger varumärkes- och kategoridirektör Päivi Svens på Fazer. ”Vi ser möjligheter att presentera Mariannes nya linje också för modevärlden genom programmet. Vi ser fram emot ett intressant och roligt samarbete med unga, lovande modeller och topptalanger inom mode.”

Gott från Finland sedan 1949

Mariannes historia inleddes av mästarna Aimo Martikainen och Antti Österman på den finländska konfektyrfabriken Chymos. Produktionen inleddes 1949 i Toijala. Karamellens namn var först Lyhde (kärve), och gjutformen som fortfarande är i bruk påminner om detta namn. På förslag av konstnären Aimo Vuorinen slogs karamellen in i klassiskt rödvitrandigt papper och namnet Marianne togs i bruk. Numera tillverkas Marianne i Villmanstrand, cirka 1,2 miljoner kilo årligen. Traditionella Marianne har fått sällskap av blåvitrandiga Marianne-toffee, Marianne-dragéer och Kismet Marianne. Dessutom finns Marianne i form av kex, kaffebröd och glass.

Susanna Brummer, Senior Brand Manager, tel. 040 7429495
Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tel. 044 7108860
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

Bilder lämpliga för tryck:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Marianne)

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.